شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقاء مهارتهای مدیریتی مدیران شرکت مترو در قالب یک الگوی مفهومی و پارادایمی
الموضوعات :حمیدرضا اسد 1 , امیرحسین محمودی 2 , بهارک شیرزاد 3 , فاطمه حمیدی فر 4
1 - گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، .ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ،واحد تهران مرکزی .دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران.
الکلمات المفتاحية: "مهارت", "مهارتهای مدیریتی مدیران", " داده بنیاد", "رهیافت نظامند",
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند بودکه30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها بصورت سند پژوهی ومیدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته بودو پرسشنامه گردآوری داده ها از طریق روش داده بنیاد با رهیافت نظامند انجام شد. روایی پژوهش ااز روش سه سویه سازی و پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از فراترکیب ، تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDIA استفاده شد. در نهایت 3 بعد، 13 مولفه و 65 شاخص نهایی شد. نتایج نشان داد که ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی ( خود آگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مساله ) بعد میان فردی ( مهارت ارتباطات سازنده ، مهارت انگیزش اثربخش ، مهارت تاثیر گذاری، مهارت مدیریت تضاد )و بعد گروهی (مهارت تفویض اختیار، مهارت تیمی ، مهارت هدایت تغییر مثبت ، بکارگیری تکنولوژی، بکارگیری الزامات مدیریتی) بود. با توجه به ابعاد و مولفهها الگوی مفهومی و پارادایمی ارایه شد که برازش مطلوبی برخوردار بود.
_||_