بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس
الموضوعات :محبوبه عبداللهی 1 , حسین سادات نجفی 2
1 - گروه مدیریت آموزشی- دانشکده علوم تربیتی و حسابداری-دانشگاه آزاد اسلامی رودهن- رودهن-ایران
2 - مدیریت اجرایی، علوم تربیتی و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه فکری, رهبری تبادلی, رهبری تحول آفرین, عملکرد مدیران,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران به تعداد 200 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های سبک های رهبری باس و آوالیو (2003)با پایایی رهبری تحولی 92/0، رهبری تبادلی 87/0، سرمایه فکری بونتیس (1999)با پایایی 89/0و عملکرد مدیران نابدل(1386) با پایایی 84/0 بود. روایی ابزار توسط صاحبنظران تایید شد. برای تجزیه و تحلیل از آزمون رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد از میان ابعاد سبک رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی) و از میان ابعاد سبک رهبری تبادلی(پاداش مشروط، مدیریت بر مبنای استثنا(فعال)، و از میان ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری) توانایی پیش بینی عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران را دارند.
_||_