تأثیر هوش تجاری، یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکتهای دانش بنیان واقع در پارک نوآوری دانشگاه تهران
الموضوعات : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کاراحسان رضاپور کمال آباد 1 , حمیدرضا وزیری گهر 2
1 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، گرمسار، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش تجاری, یادگیری سازمانی, نوآوری, عملکرد مالی ,
ملخص المقالة :
هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی از طریق متغیر واسطهای نوآوری و یادگیری سازمانی است. جامعه آماری مطالعه شرکتهای فعال در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هستند، که برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ساختار یافته و مبتنی بر مطالعۀ یانگ و همکاران (2022) استفاده شده است. جهت بررسی پايايي پرسش نامه از آلفای كرونباخ، پايايي تركيبي و بار عاملي استفاده شد. بعلاوه، جهت تعيين روايي از روايي محتوای و سازه استفاده گرديد. جهت بررسي مناسب بودن ساختار مدل مفهومي از معيارهاي ضریب تعیین، شاخص ارتباط پيش بين و شاخص اندازه اثر استفاده شد. نتایج نشان داد که ابزار جمعآوری دادهها از پایایی و روایی لازم برخوردار میباشند. همچنین، مناسب بودن ساختار مدل مفهومي تأیید شد. جهت آزمون فرضيهها از مدل معادلات ساختاري مبتنی بر حداقل مجموع مربعات جزئی استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که هوش تجاری بر یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد مالی تأثیر مثبت و معنی¬دار دارد. همچنین، یادگیری سازمانی بر نوآوری و عملکرد مالی تأثیر مثبت و معنی دار دارد، نوآوری بر عملکرد مالی تأثیر مثبت و معنی دار دارد و در نهایت، یادگیری سازمانی و نوآوری نقش میانجی در رابطه بین هوش تجاری و عملکرد مالی ایفا مینماید. این مطالعه با سنجش تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی از طریق متغیر واسطه ای نوآوری و یادگیری سازمانی توانست پنجره جدیدی بسوی محققان و دست اندرکاران برای بهبود عملکرد سازمانی بگشاید. بنابراین؛ نتایج این مطالعه می تواند برای مجامع علمی و دست اندرکاران مفید باشد.
[1] رشیدی چقاخور، هاشم؛ رضاییان، علی. (1401). تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی با نقش میانجیگری ارزش برند و خلاقیت (مورد مطالعه بانکهای خصوصی استان خوزستان). مدیریت بازاریابی ، 17 (55) ، صص 101-85.
[2] رضایی زیولایی، مجتبی، و زندحسامی، حسام. (1399). تأثیر مدیریت کیفیت (جنبه های نرم و سخت) بر عملکرد نوآوری سازمان با نقش میانجی قابلیت نوآوری فناورانه و رفتار فعالانه کارکنان, مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان کشور. مطالعات مدیریت صنعتی.
[3] طاهری، مصطفی؛ َعزیزی، ایمان (1399). بررسی نقش میانجیگری نوآوری سازمانی در تأثیر قابلیت های یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های دولتی. سیاستهای راهبردی و کلان، ویژهنامه ،صص 197-172.
[4] مشایخی نظام آبادی، المیرا ؛ معین زاده، مهناز(1400) بررسی تأثیر هوش تجاری، یادگیری و نوآوری باز بر عملکرد شرکت های بیمه در ایران،بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه،تهران.
[5]محمدی حسینی، سید احمد؛ باقری نیا ، حسن؛ موسوی، طیبه(1401) رابطه قابلیت های یادگیری سازمانی با میزان نوآوری سازمانی در دانشگاههای شهر سبزوار: آزمون نقش میانجی تسهیم دانش محورهای موضوعی : تخصصی، فصل نامه نوآوری و ارزش آفرینی،11 (21) ، صص 28-13.
[6]محمدی، سارا؛ باورصاد، بلقیس؛ ایرانی بهبهانی، ایلناز(1401) تحلیل ساختاری نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی در تأثیر یادگیری از خطا و شکست سازمانی بر عملکرد نوآورانه منابع انسانی، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،21 (11)، صص 76-65.
[7]میرهادی، سیدروح الله،(1397) بررسی تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی از طریق نقش میانجی فناوری اطلاعات، دومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی،تهران.
[8] Blanco-Mesa, F., Vinchira, O., & Cuy, Y. (2023). Forgotten Factors in Knowledge Conversion and Routines: A Fuzzy Analysis of Employee Knowledge Management in Exporting Companies in Boyacá. Mathematics, 11(2), 412.
[9] Chen, Y., & Lin, Z. (2021). Business intelligence capabilities and firm performance: A study in China. International Journal of Information Management, 57, 102232.
[10] de Faria, S. M., Ringelberg, J. J., Gross, E., Koenen, E. J., Cardoso, D., Ametsitsi, G. K., ... & James, E. K. (2022). The innovation of the symbiosome has enhanced the evolutionary stability of nitrogen fixation in legumes. New Phytologist, 235(6), 2365-2377.
[11] Fashanu, O. (2021). “Drivers and performance outcomes of effective use of business intelligence (BI) system for managing customer relationships: A multiple case study in business-to-business sector”.
[12] Gomes, G., Seman, L. O., Berndt, A. C., & Bogoni, N. (2022). The role of entrepreneurial orientation, organizational learning capability and service innovation in organizational performance. Revista de Gestão, 29(1), 39-54.
[13] Huang, Z. X., Savita, K. S., & Zhong-jie, J. (2022). The Business Intelligence impact on the financial performance of start-ups. Information Processing & Management, 59(1), 102761.
[14] Nithya, N., & Kiruthika, R. (2021). Impact of Business Intelligence Adoption on performance of banks: A conceptual framework. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 12(2), 3139–3150.
[15] Lateef, M., & Keikhosrokiani, P. (2022). Predicting Critical success factors of business intelligence implementation for improving SMEs’ performances: a case study of Lagos State, Nigeria. Journal of the Knowledge Economy, 1-26.
[16] İç, Y. T., Çelik, B., Kavak, S., & Baki, B. (2022). An integrated AHP-modified VIKOR model for financial performance modeling in retail and wholesale trade companies. Decision Analytics Journal, 3, 100077.
[17] Sihombing, R., Maffett, M. G., & Ilham, R. N. (2022). Financial Ratio Analysis And Common Size To Assess Financial Performance At Pt Astra Agro Lestari Tbk And Its Subsidiaries. Journal Of Accounting Research, Utility Finance And Digital Assets, 1(2), 139-147.
[18] Strohmeier, L. (2021). Central Business Intelligence: A Lean Development Process for SMEs. Management for Professionals, 685–698.
[19] Sirafi Nafis, M. H., Taheri Kia, F., & Khoshtinat, B. (2022). The Impact of Organizational Entrepreneurship on Improving Competitive Advantage with Mediating Role of Innovation in Start-up Digital Industries. Journal of System Management, 8(4), 97-107.
[20] Xiao, S., He, Z., Zhang, W., & Qin, X. (2022). The agricultural green production following the technological progress: Evidence from China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 9876.
[21] Yang, M., Sulaiman, R., Yin, Y., Mallamaci, V., & Alrabaiah, H. (2022). The effect of business intelligence, organizational learning and innovation on the financial performance of innovative companies located in Science Park. Information Processing & Management, 59(2), 102852.