تبیین و بررسی وجوه تمایز مشاوره فلسفی با مشاوره روان شناختی
الموضوعات :سید حسام حسینی 1 , سید سالار حسینی 2 , اکبر رهنما 3
1 - گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران
2 - دانش آموخته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور مرکز سقز
3 - دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران.
الکلمات المفتاحية: مشاوره فلسفی, مشاوره روانشناختی, وجوه تمایز, جهان بینی,
ملخص المقالة :
بهبود مشکلات زندگی در دوران باستان نقشی منحصر به فلسفه بود. این نقش محوری به واسطه سلطه علم در عصر مدرن به فراموشی سپرده شد. امّا در دوران معاصر فلسفه به خود آمده و درصدد احیای دوباره جایگاه خود در زندگی به واسطه فعالیتهایی عملی همچون مشاوره فلسفی است. تحقق این مهم مستلزم تبیین مرزهای تمایز این رویکرد نوظهور با سایر اشکال مشاوره روانشناختی است. لذا این پژوهش با هدف تبیین وجوه تمایز مشاوره فلسفی با مشاوره روان شناختی صورت گرفت. نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی میباشد و جهت تبیین هدف از روش تحلیل مفهومی و از نوع تفسیری بهره گرفته شد. براساس یافتههای پژوهش، وجوه تمایز این دو حوزه را میتوان از حیث تفاوت در تعریف، نقش درمانی، موضوع، وظیفه و نقش، مهارتها، اهداف و رابطه میان مراجع و مشاور تبیین نمود. نتایج پژوهش نشان داد این دو حوزه میتوانند به عنوان مکمل، همدیگر را پشتیبانی نموده و جهان بینی و وضعیت روانی مراجعان را توأمان مد نظر قرار دهند.
# Achenbach G.B. (1997). “On Wisdom in Philosophical Practice”. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, Vol. XVII, No 3, primavera. #
# Bagheri Noaparast Kh. (1389). An Introduction to the Philosophy of Education in the Islamic Republic of Iran, first volume, Tehran: Scientific and Cultural Publications. [in Persian] #
# Barrientos J. (2005). Introduction to Counseling and Philosophical Orientation. Santa Cruz de Tenerife: Idea. #
# Boele, D. (1995). The Training of a Philosophical Counselor. In R. Lahav & M. #
# Bohm, D. (1996) On Dialogue. London: Routledge. #
# Cohen, E. D. (1995). Philosophical Counseling: Some Roles of Critical Thinking, Essays on Philosophical Counseling University Press of America.:121-131 #
# Deurzen Van E. (2001). Speech is Silver, Silence is Golden: Psychotherapy and Philosophical Consultancy, Thinking Through Dialogue: Essays on Philosophy in Practice, Surrey, Practical Philosophy Press. #
# Dogan S. (2000). A Contemporary approach to School Guidance and Counseling, Comprehensive Guidance Program model, 2(13), 56-64. #
# Gerber W. (1995). Philosophical Practice, Pastoral Work and Suicide Survivors, en Essays on Philosophical Counseling, New York: University Press of America: 153-158. #
# Gerebers, Will. (1995). Philosophical Practice, Pastoral Work and Suicide Survivors, en Essays on Philosophical Counseling: 154-157. #
# Gutknecht Thomas (2006) Philosophical Counseling in Germany, Hamburg, Psychological Researching. #
# Jongsma I. ([1996). Philosophical Counseling in Holland: History and Open Questions, in Essays on Philosophical Counseling, New York: University Press of America. #
# Lahav R. & M. Tillmans (1995). A Conceptual Framework for Philosophical Counseling: Worldview Interpretation., Essays in Philosophical Counseling University Press of America. pp. 3-24. #
# Lahav R. (1996a). “What is Philosophical in Philosophical Counselling?”, Journal of Applied Philosophy, Vol. 13, No. 3, 259-278. https://www. jstor .org /stable/24353958 #
# Lahav R. (1997). “Philosophical Counseling and Existential Therapy: On the Possibility of a Dialogue between the Fields”, Journal of the Society For Existential Analysis, No. 9, pp. 129-145. #
# Lahav R. (1996b). “Philosophical Counseling and Taoism: Wisdom and Lived Philosophical Understanding”, Journal for Chinese Philosophy, No. 23, pp. 259-276. #
# Lebon Tim. (1999). Socrates, Philosophical Counseling and Thinking Through Dialogue, enThinking Through Dialogue: 31-42. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNtMPbkraCAxVQtqQKHfhhDyMQFnoECBgQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.timlebon.com%2FWas%2520Socrates%2520a%2520Philosophical%2520Counsellor%2520LeBon.pdf&usg=AOvVaw1597VMpEnzq2DWwaDu1Fnd&opi=89978449 #
# MacIntyre Alisdair (1977). “Epistemological Crises, Dramatic Narrative and the Philosophy of Science”. The Monist, 60(4), pp. 453-472. #
# Marinoff L. (2005). Philosophical Therapy. Istanbul: Gendas Culture. #
# Martin W.M. (2001). “Ethics as Therapy: Philosophical Counseling and Psychological Healthy”. Journal of Applied Philosophy. www.aspcp.org/ijpp/html/vol1no1.html #
# Mijuskovic B. (2021). “Philosophical Counseling and Loneliness: An Interdisciplinary Approach, Interdisciplinary Research in Counseling”, Ethics and Philosophy, 1(1), pp.28-37. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=994752 #
# Mills Jon. (2001). “Philosophical Counseling as Psychotherapy”, International Journal of philosophical Practice, 1(1), pp. 1-28. #
# Prins-Bakker A. (1995). Philosophy in Marriage Counseling. In: LAHAV, R.; TILLMANNS, M.V. Essays on Philosophical Counseling. New York: University Press of America, Inc. pp: 135-152. #
# Raabe P. (2001). Philosophical Counseling: Theory and Practice, Westport: Prager. #
# Raabe P. (2002). Issues Philosophical Counseling. NewYork: Prager Torrey Publishers. #
# Raabe P.B. (1999). Philosophy of Philosophical Counseling. Thesis (PhD in Philosophy) – Faculty of Graduate Studies, University of British Columbia, Vancouver. Available at: http://hdl.handle.net/2429/9926. #
# Romero J. (2010). “Philosophical advice in the international and Ibero American. Historiographic note”. HASER. International Journal of Applied Philosophy, No.1, pp.149-162. #
# Russel J. (2001). “Philosophical Counseling is not a Distinct Field: Reflections of A Philosophical Practitioner”. International Journal of Philosophical Practice, 1(1), pp.4-35. #
# Savage P. (1997). “Philosophical Counseling”. Nursing Ethics Dergisi, 4(1), pp. 32-49. #
# Schefczyk M. (1995). “Philosophical Counseling as a Critical Examination of Life-Directing Conceptions”, en Essays on Philosophical Counseling. #
# Schuster C.S. (1999a). Philosophy Practice: an alternative to Counseling and Psychotherapy. Westport, Prager. #
# Schuster C.S. (2005). Philosophical Counseling Not Personal New Age Terapy. Radical Psychology. Vol.4. www.radpsynet.org/journal/vol1-2/phillc1.html. #
# Schuster S.C. (1999b). “Philosophy Practices as Alternative Ways to Well-being”. Journal of Radical Psychology, 1(1). Available online: http://www.radpsynet.org/journal/vol1-1/Schuster.html. #
# Segal S. (2007). Disrupted Conventions or Diseased Selves: The relationship between philosophical and psychotherapeutic forms of questioning, Publisher Taylor & Francis Group: 41-55. https://doi.org/10.1080/17428170600900624 #
# Tillmanns M. (2018). “The Early Days of the Philosophical Practice Movement”, Practical Philosophy, 3(13), pp. 5-14. http://philopractice.org/web/history-maria-tillmanns. #
# Tuedio J.A. (1998). Philosophical Counseling as a Window on the Abstract Realities of Everyday Life. Department of Philosophy, California State University, Stanislaus. #