بررسی چگونگی حضور و شخصیّت پردازی زنان در تراژدی های شاهنامه ی فردوسی و تراژدی های اوریپید
الموضوعات : Comparative Literature Studies
خدیجه اولادی قادیکلایی
1
,
رضا فرصتی جویباری
2
,
حسین منصوریان سرخگریه
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، قائمشهر، ایران.
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: اوریپید, داستان, تراژدي, زنان, شاهنامه, شخصيّت پردازی.,
ملخص المقالة :
بررسي شخصيّت زن در ادبيّات جهان همواره موردنظر پژوهشگران بوده است. نويسندگان و شاعران به فراخور فرهنگ و محيط اجتماعي - سياسي سرزمين خود، از كاركرد شخصيّت زن در داستانها بهره بردهاند؛ به گونهاي كه در داستانهاي ادبي ملل، حضور و نقشهاي متفاوت و متنوع از زنان ديده ميشود. جستار حاضر به شيوة توصيفي- تحليلي، فارغ از جنبههاي بحث برانگيز نگرش فردوسي نسبت به زنان، مقايسه و تطبيقي از چگونگي شخصيّت پردازی این قشر از افراد جامعه از منظر ساختار داستان پردازي، در چهار تراژدي بخش حماسي شاهنامه و چهار نمايش نامة تراژيك اوريپيد، ارائه ميدهد تا از این رهگذر ميزان تشابه و تفاوت شخصيّت پردازي را در اين آثار نشان دهد و بتواند گریزی به چگونگی نگاه مردمان به زنان در دوران پیشین باشد. نتايج از پژوهش نشان داد زنان به سبب نشان داده شدن موجودیّت، شخصیّت اصلي و قهرمان اغلب تراژديهاي اوريپيد هستند و در تراژدي هاي فردوسي به فراخور داستان و موقعيّت، نقش پذيرفته اند.
