شناسایی مولفه های راهبردی تحول آفرین در آموزش تربیت بدنی مدارس
الموضوعات : علوم ورزشسمیه صفار 1 , حمیدرضا سایبانی 2 , مهدی سوادی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم.ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار،گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: راهبردهای تحول آفرین, آموزش تربیت بدنی, مدارس,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف بررسی ابعاد و مولفه های راهبردی تحول آفرین در آموزش تربیت بدنی مدارس انجام پذیرفت.در این راستا رویکرد پژوهش کیفی و روش سنتز پژوهی برای دستیابی به هدف پژوهش حاضر استفاده شد. قلمروپژوهش کلیه مقالاتی هستند(190 مقاله) که در فاصله دهه اخیر در مورد مولفه های راهبردی تحول آفرین در آموزش تربیت بدنی مدارس و مفاهیم مرتبط در پایگاه¬های تخصصی و علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش 26 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده¬ها و بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. داده¬های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه، گردآوریشدهاند. با تجزیهوتحلیل داده¬ها، شاخصها و مؤلفههای راهبردی تحول آفرین در آموزش تربیت بدنی مدارس درمحور راهبردهای فرهنگی ( ارزش آفرینی در زمینه تربیت بدنی، نهادینه سازی مشارکت در زمینه هویت ورزشی، تاکید بر هویت بومی در تدوین برنامه های تربیت بدنی)، راهبردهای محیطی (تحول در بسترهای نرم افزاری تربیت بدنی در مدارس، تحول در بسترهای سخت افزاری تربیت بدنی در مدارس)، راهبردهای انگیزشی (حمایت از استعدادها و تفاوت های فردی دانش آموزان در حوزه تربیت بدنی، پشتیبانی سازمانی از نیروی انسانی مرتبط با تربیت بدنی در مدارس، تعیین و اجرای سیاست های تشویقی در جهت تحول آفرینی تربیت بدنی مدارس)، راهبردهای توسعه ای (توسعه تحولی مواد آموزش تربیت بدنی، توسعه آگاهی ارکان آموزش تربیت بدنی، تحول آفرینی در توسعه حرفه ای اختصاصی معلمان تربیت بدنی در مدارس) و راهبردهای سرمایه ای (تحول در نظام جذب و گزینش سرمایه انسانی، تحول در سرمایه فکری و رهبری، تحول در کمیت و کیفیت تربیت بدنی مدارس) مورد سازماندهی قرار گرفت.
جمشیدی عینی، صدیقه؛ رضوی، سید محمدحسین و دوستی، مرتضی (1400). مطالعه تطبیقی ورزش مدارس کشورهای فنلاند، دانمارک، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ایران، نشریه پژوهش در ورزش تربیتی، 9(24)، 43-76.
خالقی خواه، علی. نجفی، حبیبه، زاهد بابلان. عادل. (1397). فراتحلیل بررسی کیفیت تدریس تربیت بدنی. فرصلنامه تدریس پژوهی. 6(1). 161 – 144.
رجبی وندچالی، فاطمه؛ صفانیا، علی محمد و نظری، حسین (1400). شناسایی و اولویت بندی زیرساخت های درس تربیت بدنی در نظام آموزش و پرورش ایران با استفاده از FAHP، پژوهشنامه تربیتی، 16(4)، 39-59.
رضوی، سیدمحمدحسین؛ لقمانی، محسن؛ رزاقی، محمد ابراهیم و منوچهری نژاد، محسن (1393). تحلیل عاملی موانع کاربرد فناوری اطلاعات در درس تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی، مجله پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(10)، 115-126.
علیزاده، ندا؛ صدیقی، حسن؛ پزشکی راد، غلامرضا و فراست خواه، مقصود. (1394). نقش مؤلفه های تاثیر گذار بر تحول آفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 7(33), 122-136.
قهرمان شهرکی، معصومه، قدیری، فرهاد، بهرام، عباس. (1398). تأثیر رویکرد معلم محور وجو تبحر گرا بر سطح فعالیت بدنی دانشآموزان دختر زیر ۸ سال. پژوهش در ورزش تربیتی، 7(17)، 101-120.
کاتوزیان، بهاره، میرزازاده، زهرا سادات، عظیم زاده، مرتضی، کشتی دار، محمد. (1395). بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دوره اول ابتدای با استفاده از ماتریس SWOT رویکرد نوین در مدیریت ورزشی، 3(11)، 56 – 47..
کاکاوند, علیرضا. (1394). اثر تعدیلکنندگی کمالگرایی بر ارتباط بین فشار فرهنگی ـ اجتماعی و نارضایتی از تصویر بدن. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 9(2)، 123-139.
کرمی، فرشید؛ عبدی، کاملیا و امیرحسینی، سید احسان (1401). طراحی الگوی موانع توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی مدارس بر اساس مدل یابی ساختاری تفسیری، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 13(2)، 71-86.
ملیجی، مرتضی؛ علی عسگری، مجید، آقایی، نجف و جوادی پور، محمد (۱۳۹۷). مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره پیشدبستانی ایران و چند کشور منتخب ازمنظر درس تربیتبدنی، نشریه پژوهش در ورزش تربیتی، ۶(۱۴)، ۲۷۷-۳۰۰.
مندعلی زاده، طیبه؛ مندعلی زاده، زینب و فخری، فرناز (1401). راهکارهای شاداب سازی مدارس بر اساس رویکردهای تربیت بدنی (مطالعه موردی: مدارس متوسطه دوم شهرستان آران و بیدگل)، نشریه جامعه شناسی ورزش، 7(18)، 260-277. magiran.com/p2442607
نسترن بروجنی، الهام؛ نسترن بروجنی، ایمان و هنری، حبیب (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی مدارس شهر اصفهان و مقایسه دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی مدارس اصفهان، مجله رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(14)، 83-94. magiran.com/p2118210
Alfrey, L., & O’Connor, J. (2020). Critical pedagogy and curriculum transformation in secondary health and physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(3), 288-302.
Alfrey, L., & O’Connor, J. (2024). Transforming physical education: an analysis of context and resources that support curriculum transformation and enactment. Physical Education and Sport Pedagogy, 29(1), 1-17.
Álvarez, O., Tomás, I., Estevan, I., Molina-García, J., Queralt, A., & Castillo, I. (2018). Assessing teacher leadership in physical education: The Spanish version of the Transformational Teaching Questionnaire. Anales De Psicología/Annals of Psychology, 34(2), 405-411.
Baddou, I., El Hamdouchi, A., El Harchaoui, I., Benjeddou, K., Saeid, N., Elmzibri, M, & Aguenaou, H. (2018). Objectively measured physical activity and sedentary time among children and adolescents in Morocco: a cross-sectional study. BioMed research international, 2018.
Baird, A., Papachristou, E., Hassiotis, A., & Flouri, E. (2022). The role of physical environmental characteristics and intellectual disability in conduct problem trajectories across childhood: A population-based Cohort study. Environmental Research, 209(4), 112-137.
Beauchamp, M. R., & Morton, K. L. (2011). Transformational teaching and physical activity engagement among adolescents. Exercise and Sport Sciences Reviews, 39(3), 133-139.
Bendíková, E. (2016). Curricular transformation of education in the field of physical and sport education in Slovakia. European Journal of Contemporary Education, 18(4), 410-417.
Bourne, J., Liu, Y., Shields, C. A., Jackson, B., Zumbo, B. D., & Beauchamp, M. R. (2015). The relationship between transformational teaching and adolescent physical activity: The mediating roles of personal and relational efficacy beliefs. Journal of Health Psychology, 20(2), 132-143.
Castillo, I., Molina-García, J., Estevan, I., Queralt, A., & Álvarez, O. (2020). Transformational teaching in physical education and students’ leisure-time physical activity: The mediating role of learning climate, passion and self-determined motivation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4844.
Chang, C. M., Hsieh, H. H., Chou, Y. H., & Huang, H. C. (2021). The relationship between physical education teachers’ perceptions of principals’ transformational leadership and creative teaching behavior at junior and senior high schools: A cross-level moderating effect on innovative school climates. Sustainability, 13(15), 8184.
Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2018). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior. Psychology of Sport and Exercise, 35(4), 74-88.
Cho, T. S., Jeon, Y. B., & Mun, S. H. (2013). Influence of Physical Education Teacher's Transformational Leadership on Trust and Class Satisfaction. Journal of Fisheries and Marine Sciences Education, 25(2), 526-537.
Džibrić, D., Bašinac, I., Grbović, A., Birparić, M., & Koničanin, A. (2013). Transformational effects of physical and health education on basic motor skills of pupils. International scientific journal of kinesiology „Sport Science, 6, 20-28.
Esfahani, N., & Soflu, H. G. (2011). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership in physical education managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2384-2393.
Freeman, G. T., Blackstone, J., & Burchard, M. (2020). A Proposed Model for Transformational Education. Education Leadership Review, 21(1), 255-272.
Gibbs, V., Hudson, J., Hwang, Y. I. J., Arnold, S., Trollor, J., & Pellicano, E. (2021). Experiences of physical and sexual violence as reported by autistic adults without intellectual disability: Rate, gender patterns and clinical correlates. Research in autism spectrum disorders, 89(2), 101-136.
Gozhenko, A., Biryukov, V., Muszkieta, R., Zukow, W. (2018). Physiological basis of human longevity: the concept of a cascade of human aging mechanism. Collegium antropologicum, 42(2), 139-146.
Grenier, M. A. (2011). Coteaching in physical education: A strategy for inclusive practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 28(2), 95-112.
Hernández-Martos, J., Morales-Sánchez, V., Monteiro, D., Franquelo, M. A., Pérez-López, R., Hernández-Mendo, A., & Reigal, R. E. (2023). Examination of associations across transformational teacher leadership, motivational orientation, enjoyment, and boredom in physical education students. European Physical Education Review, 1356336X231194568.
Ivanov, I., & Zviagintsev, R. (2023). Transformation of extracurricular education in post-Soviet countries: from universal access to inequality. Children and Youth Services Review, 155, 107221.
Janemalm, L., Barker, D., & Quennerstedt, M. (2020). Transformation of complex movements from policy to practice–a discourse analysis of Swedish physical education teachers’ concepts of moving. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(4), 410-422.
Li, W., Wright, P. M., Rukavina, P. B., & Pickering, M. (2008). Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and the relationship to intrinsic motivation in urban physical education. Journal of teaching in Physical Education, 27(2), 167-178.
Malm, C., Jakobsson, J., & Isaksson, A. (2019). Physical activity and sports—real health benefits: a review with insight into the public health of Sweden. Sports, 7(5), 127.
Margarida, A., Ana, P., Amandio, G., & Paula, B. (2012). Practicum as a Space and Time of Transformation: Self-Narrative of a Physical Education Pre-Service Teacher. Online Submission.
Morton, K. L., Keith, S. E., & Beauchamp, M. R. (2012). Transformational teaching and physical activity: A new paradigm for adolescent health promotion?. Journal of Health Psychology, 15(2), 248-257.
Okoli, C., & Schabram, K. (2015). A guide to conducting a systematic literature review of information systems research.
Pounder, J. (2014). Quality teaching through transformational classroom leadership. Quality Assurance in Education, 22(3), 273-285.
Quiñones-Padovani, C. E., & Larrotta, C. (2014). Transformational learning for community health: The case of physical education teacher candidates. In Handbook of Research on Adult and Community Health Education: Tools, Trends, and Methodologies (pp. 164-181). IGI Global.
Riso, E. M., Kull, M., Mooses, K., Hannus, A., & Jürimäe, J. (2016). Objectively measured physical activity levels and sedentary time in 7–9-year-old Estonian schoolchildren: independent associations with body composition parameters. BMC Public Health, 16(1), 1-10.
Sadeghi Niaraki, E., Naderi Nasab, M., & Ramazani Nejad, R. (2019). Relationship between transformational leadership style, creativity and organizational innovation in the field of physical education in education. Strategic Studies on Youth and Sports, 18(44), 115-128.
Saliba, R. (2024). Transformation in transformative learning: A reversed experience of faculty members teaching in transnational higher education institutions in Qatar. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100823.
Şirin, Y. E., Aydın, Ö., & Bilir, F. P. (2018). Transformational-transactional leadership and organizational cynicism perception: Physical education and sport teachers sample. Universal Journal of Educational Research, 6(9), 2008-2018.
Sydoruk, I., Grygus, I., Podolianchuk, I., Ostrowska, M., Napierała, M., Hagner-Derengowska, M., ... & Skalski, D. (2021). Adaptive physical education for children with the Down syndrome. Journal of Physical Education and Sport, 21(4), 2790-2795.
Tolgfors, B., Backman, E., Nyberg, G., & Quennerstedt, M. (2021). Between ideal teaching and ‘what works’: The transmission and transformation of a content area from university to school placements within physical education teacher education. European Physical Education Review, 27(2), 312-327.
Verma, N., Eklund, R. C., Arthur, C. A., Howle, T. C., & Gibson, A. M. (2019). Transformational teaching, self-presentation motives, and identity in adolescent female physical education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 41(1), 1-9.
Wang, Y., & Hu, T. (2017). Transformational leadership behavior and turnover intention in China physical education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(9), 6357-6368.
Wilson, A. J., Liu, Y., Keith, S. E., Wilson, A. H., Kermer, L. E., Zumbo, B. D., & Beauchamp, M. R. (2012). Transformational teaching and child psychological needs satisfaction, motivation, and engagement in elementary school physical education. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(4), 215.
Yang, Q. (2023). Transformational Leadership of the School Heads and Physical Education Teachers' Self-Efficacy from Selected Private and Public Universities. Journal of Education and Educational Research, 6(2), 42-47.