ارتباط بین استفاده از تکنیک های یادگیری با انگیزه ی فراگیری و تفکر انتقادی در بین فراگیران زبان انگلیسی در رشته بهداشت و تکنولوژی مواد غذایی
الموضوعات :Fariba Rahimi 1 , مریم آغایلی 2 , Esmail Hosseini 3
1 - Department of English, Shahrekord branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
2 - دانشگاه آزاد شهرکرد
3 - Department of English, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
الکلمات المفتاحية: دوره ESP, تکنیکهای یادگیری زبان, تفکر انتقادی , انگیزه,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف کشف نوع تکنیکهای یادگیری زبان آموزی مورد استفاده دانشجویان ایرانی در رشته بهداشت و تکنولوژی مواد غذایی و همچنین یافتن رابطه بین استفاده از تکنیکهای یادگیری زبان با تفکر انتقادی و سطح انگیزش این زبان آموزان انجام شد. بدین منظور 60 شرکت کننده به صورت تصادفی از بین دانشجویان کارشناسی در رشته بهداشت وتکنولوژی مواد غذایی انتخاب شدند. دانشجویان نامبرده که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در حال تحصیل بودند از نظر تسلط بر زبان انگلیسی از طریق آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد (OQPT) همگن شدند. سپس، یک فهرست 50 موردی استراتژی یادگیری زبان برای شرکتکنندگان اجرا شد تا انواع تکنیکهای یادگیری مورد استفاده توسط آنها در طول دوره زبان آموزی خود را کشف کنند. سپس توانایی تفکر انتقادی و انگیزه شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه های مربوطه تعیین شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که اکثر این دانشجویان استفاده از تکنیکهای شناختی را ترجیح میدهند. همچنین، نتایج به رابطه معنادار بین استفاده از تکنیکهای یادگیری زبان و پتانسیل تفکر انتقادی این دانشجویان و عدم وجود رابطه معنا داربین استفاده از تکنیکهای یادگیری زبان و انگیزه دانشجویان نامبرده اشاره کرد. نتایج همچنین کاربرد این یافته ها را برای دوره های فراگیری زبان برای اهداف ویژه ESP)) را ارائه می دهد.
Ary, D., Jacobs, L., Razavieh, A., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education 8th ed. Belmont, CA: Wadsworth.
Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Harlow. England: Pearson Education.
Bialystok, E. (1981). The role of conscious strategies in second language proficiency. The modern language journal, 65(1), 24-35.
Chamot, A. U., & O'malley, J. M. (2009). The CALLA handbook: Implementing the cognitive academic language learning approach: Addison-Wesley Publishing Company Reading, MA.
Cheng, J., Sagaya Raj, G., & Tan Tjin Ai, J. (2018). The relationship among learning strategy, autonomy and language proficiency of Chinese EFL learners. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 6(23), 23-34.
Cohen, A. D. (2011). Second language learner strategies. In Handbook of research in second language teaching and learning (pp. 681-698): Routledge. Crookes, G., & Schmidt, R. W. (1991). Motivation: Reopening the research agenda. Language learning, 41(4), 469-512.
Dehghan, F. (2002). Effects of foreign language learning beliefs and proficiencylevel on the use of language strategies by Iranian female EFL learners. MA thesis. Shiraz University, Iran, (In Persian),
Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New Jersey: Mahwah. Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation: Arnold. Ghanizadeh, A., & Jahedizadeh, S. (2017). Validating the Persian Version of Reflective Thinking Questionnaire and Probing Iranian University Students' Reflective Thinking and Academic Achievement. International Journal of Instruction, 10(3), 209-226. 132 Green, J. M., & Oxford, R. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL quarterly, 29(2), 261-297.