بررسی رابطه بین هوش انسانی و ویژگی های شخصیتی حسابرسی
الموضوعات : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریفرشته رحیمی 1 , خدیجه ابراهیمی کهریزسنگی 2 , آرزو آقایی چادگانی 3
1 - گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - استاد یار گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: هوشهای چندگانه, ویژگی های شخصیتی, هوش طبیعت گرا, هوش کلامی, هوش اخلاقی,
ملخص المقالة :
چکیده تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش انسانی و ویژگیهای شخصیتی حسابرسان صورت گرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا به صورت توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه حسابداران رسمی مشغول به کار در موسسات حسابرسی است که بر اساس آمار جامعه حسابداران رسمی، تعداد آنها برابر با 2710 نفر است. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده و با توجه به فرمول کوکران، 336 حسابرس به عنوان نمونه پرسشنامهها در اختیار آنها قرار گرفت. در نهایت، 243 پرسشنامه تکمیل شده جمعآوری شد و در اختیار محقق قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظر اساتید و خبرگان در این حوزه استفاده گردید. علاوه بر این، برای آزمون اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد و عدد 787/0 به دست آمد. در این تحقیق، برای بررسی روابط بین اجزا، از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. با توجه به تحلیل دادهها، نتایج نشان داد که فرضیاتی که مقادیر معنیداری بیشتر از 96/1 پذیرفته شدهاند.
Abdo, M., Feghali, K., & Zgheib, M. A. (2022). The role of emotional intelligence and personality on the overall internal control effectiveness: applied on internal audit team member's behavior in Lebanese companies. Asian Journal of Accounting Research, 7(2), 195-207.
ALbawwat, I. E., AL-HAJAIA, M. E., & AL FRIJAT, Y. S. (2021). The Relationship Between Internal Auditors' Personality Traits, Internal Audit Effectiveness, and Financial Reporting Quality: Empirical Evidence from Jordan. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(4), 797-808.
Amin, N., Ata Mohammadi, M., Iraj, N., & Peyman, A. (2019). The Relationship between Financial Intelligence of Managers and Audit Quality with Moderating Role of Auditors' Ethical Behavior (In Persian). Iranian Management Accounting Association, 8(30), 237-263.
Asare, S. K., van Brenk, H., & Demek, K. C. (2023). Evidence on the homogeneity of personality traits within the auditing profession. Critical Perspectives on Accounting, 102584.
Chen, Y.-H., Wang, K.-J., & Liu, S.-H. (2023). How Personality Traits and Professional Skepticism Affect Auditor Quality? A Quantitative Model. Sustainability, 15(2), 1547.
Cohen, J. R., Krishnamoorthy, G., Peytcheva, M., & Wright, A. M. (2013). How does the strength of the financial regulatory regime influence auditors' judgments to constrain aggressive reporting in a principles-based versus rules-based accounting environment? Accounting Horizons, 27(3), 579-601.
Gardner, H. E. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences: Basic books.
Indria, A. (2020). Multiple intelligence. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 3(1).
Mahdavi Zafarghandi, A., & Amini, S. (2019). The relationship between multiple intelligences and vocabulary learning strategies of intermediate EFL learners. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 8(3), 65-76.
Manap, A., Sasmiyati, R. Y., Edy, N., Buana, L. S. A., & Rachmad, Y. E. (2023). The Role of Auditor Ethics as Moderating Variable in Relationship Between Auditor Accountability and Quality of the Audit. Jurnal EMT KITA, 7(2), 382-388.
Meyer, J., Jansen, T., Hübner, N., & Lüdtke, O. (2023). Disentangling the association between the Big Five personality traits and student achievement: Meta-analytic evidence on the role of domain specificity and achievement measures. Educational Psychology Review, 35(1), 12.
Rajpal, H., & Jain, P. (2018). Auditor’ s Characteristics and Earnings Management in India. Accounting and Finance Research, 7(4), 1-43.
Rezaei, A., Mesrabadi, J., & MOHAMADZADEH, A. (2012). THE RELATIONSHIP BETWEEN MULTIPLE INTELLIGENCE AND PERSONALITY CHARACTERISTICS WITH STUDENTS’SURFACE AND DEEP STRATEGIC LEARNING PROCEDURES (In Persian).
Samagaio, A., & Felício, T. (2022). The influence of the auditor’s personality in audit quality. Journal of Business Research, 141, 794-807.
savari, s., amiri, h., & Khodamoradi, M. (2023). Evaluating the effect of auditor personality types on auditors' professional performance (In Persian). Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 12(45), 427-446.
Smith, M. M., Sherry, S. B., Vidovic, V., Saklofske, D. H., Stoeber, J., & Benoit, A. (2019). Perfectionism and the five-factor model of personality: A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 23(4), 367-390.
Watson, D., Nus, E., & Wu, K. D. (2019). Development and Validation of the Faceted Inventory of the Five-Factor Model (FI-FFM). Assessment, 26(1), 17-44. doi: 10.1177/1073191117711022
Zarei, E., Karami Boldaji, R., Heydari, H., Hossein Khanzadeh, A., & Baharloo, G. (2014). Prediction of the five-factor personality traits of students based on adult attachment styles. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 4(1), 167-180.
Zisman, C., & Ganzach, Y. (2023). Occupational intelligence as a measure of occupational complexity. Personality and Individual Differences, 203, 112005.