شناسایی و اعتبار یابی مولفه های بازطراحی ساختار سازمانی در بانک ملی متناسب با چشم انداز و ماموریت ها
الموضوعات :مسعود وفادار 1 , سنجر سلاجقه 2 , مسعود پورکیانی 3 , سعید صیادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
الکلمات المفتاحية: بازطراحی , ساختار سازمانی , چشم انداز, ماموریت, بانک ملی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف شناسایی و اعتبار یابی مولفه های بازطراحی ساختار سازمانی در بانک متناسب با چشم انداز و ماموریت ها در بانک ملی انجام شده است. تحقیق موجود از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر روش یک تحقیق آمیخته با رویگرد اکتشافی است که در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان بانک ملی استان کرمان در سال 1399 به تعداد 435 نفر می باشد که در قسمت کیفی 30 نفر بصورت هدفمند و در بخش کمی 380 نفر با روش نمونه گیری نمونه در دسترس انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات در قسمت کیفی اسناد و مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه 132 سوالی بازطراحی ساختار سازمانی با روایی 87/0 پایایی 963/0 بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون تی تک نمونه ای مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS22 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد مولفه های بازطراحی ساختار سازمانی شامل امور فناوری اطلاعات، امور سازمانی، امور پشتیبانی، امور شعب، امور منابع انسانی و امور مالی می سنجد. که مدل آن از برازش قابل قبولی برخوردار است
1- اشکان مهر، میلاد. (1398). بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و تعهد سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
2- دفت، ریچارد،ال.(1399).تئوری و طراحی سازمان،ترجمه دکتر پارسیان و اعرابی ،جلد پنجم،چاپ چهاردهم،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
3- دسلر، گ.، (1397)، مبانی مدیریت، ترجمه داوود مدنی، تهران، انتشارات پیشرو، ص 100
4- رابینز، استیفن پی، (1399)، تئوری سازمان(ساختار و طرح سازمانی)، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران، انتشارات صفار- اشراقی، چاپ نهم،صفحه 867-21
5- قلیزاده، م.ح و شعبانی کاکرودی،ح، (1397)، بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع و جذب سپرده ها در بانک های دولتی،مورد بررسی:بانک های دولتی استان گیلان،مجله بانک و اقتصادشماره93، 38-41.
6- علاقه بند، ع.، (1395)، نظام اداري سالم شرط لازم توسعه، فصلنامه دانش مديريت، شماره 69، صفحه18.
7- نامداري ، عليرضا.(1398). بررسي و ارائه الگوهاي اثربخش ساختار سازماني، ماهنامه فولاد، شماره 218.
8- نصيري پور ، امير اشكان ، رئيسي ، پوران ، نجف بيگي ، رضا ، آدابي ، علي محمد.(1392). بررسي ابعاد ساختارسازماني در بيمارستان هاي عمومي شهرستان يزد با رويكرد مكانيك،فصلنامه طلوع بهداشت، سال دوازدهم، شماره 3.
9- نجف بیگی، ر، (1398)، سازمان و مدیریت، انتشارات ترمه، چاپ پنجم، صفحه 310-81
10- هيوز، آ.، (1398)، مديريت دولتي نوين، ترجمه سيدمهدي الواني و سهراب خليلي شوريني و غلامرضا معمارزاده طهران، چاپ هفتم انتشارات مرواريد، تهران، صفحات 36- 10.
10- فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، دوره 3، شماره 8، 76-49.
11- تورنگ، س.ک.، (1396). ارائه مدل بومی ارزیابی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاه های منتخب کشور با عامل میانجی توانمندی های فرایند سازمانی، پایاننامه دکترای تخصصی (PhD) دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.
12- حیدری، م.، و نیکویی، م.ح.، (1398). بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نوآوری و استراتژیهای سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی، تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره 11، شماره 41، 15-33.
13- دانایی فرد، حسن، برزگر، فاطمه و احمدی، هانیه (1394). سازوکارهای ارتقای قابلیت های سازمانی در بخش دولتی، مجله علمی پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 3، شماره 3 (پیاپی 11)، صفحه 91-106.
14- صفری، ع..، مشرف جوادی، م.ح.، و میرزایی فر، م.، (1396). تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی؛ نقش میانجیگری چابکی سازمانی و مزیت رقابتی، مدیریت اجرایی، دوره 9، شماره 17، 168-149.
15- عطاران، جواد؛ دیواندری، علی؛ آدینف، حیات (1391). شناسايي عوامل مؤثر بر تحكيم بازار (تحقق مزيت رقابتي پايدار) خدمات بانكي در بانك ملت بر مبناي ديدگاه منبع محور، مدیریت بازرگانی، دوره 4، صص: 112-91.
16- نوروزي چشمه علي، ا.، روشن، س.ع،. و وفادار، م.، (1396).تحليل اثر سرمايه فکري بر عملکرد سازماني با نقش ميانجي مديريت دانش در شرکت پايانه هاي نفتي ايران ، آموزش و توسعه منابع انساني، دوره 4، شماره 13، 119-9
17- Al‐kalouti, J, Vikas, A., Garza‐Reyes., A. and Zwiegelaar, B. (2020). Investigating innovation capability and organizational performance in service firms, Strategic Change. 2020;29:103–113.
18- Allameh, S. M. (2018). Antecedents and consequences of intellectual capital: The role of social capital, knowledge sharing and innovation. Journal of Intellectual Capital, 19(5), 858-874.
19- Andersen, P. H., and Kumar, R. (2006). Emotions, trust and relationship development in business relationships: A conceptual model for buyereseller dyads. Industrial Marketing Management, 35(4), 522e535.
20- Andreeva, T., and Garanina, T. (2016). Do all elements of intellectual capital matter for organizational performance? Evidence from Russian context. Journal of Intellectual Capital, 17(2), 397-412.
21- Barkat, W., Loo-See, B., Adeel, B. and Riaz, A. (2018). Impact of intellectual capital on innovation capability and organizational performance: An empirical investigation, Serbian Journal of Management 13 (2) (2018) 365 – 379.
22- Barkat, W., Loo-See, B., Adeel, B. and Riaz, A. (2018). Impact of intellectual capital on innovation capability and organizational performance: An empirical investigation, Serbian Journal of Management 13 (2) (2018) 365 – 379.
23- Barzegar, F. (2020). Mechanisms for improving organizational capabilities in the public sector, Master's thesis of Tarbiat Modares University, Faculty of Literature and Human Sciences.
24- Baxter, R. and Matear, S. (2004). Measuring intangible value in business-to-business buyereseller relationships: An intellectual capital perspective. Industrial Marketing Management, 33(6), 491e500.
25- Bontis, N. (1998). Intellectual capital: An exploratory study that develops measure and models. Management Decision, 36(2), 63e76.
26- Bontis, N. (1998). Intellectual capital: An exploratory study that develops measure and models. Management Decision, 36(2), 63e76.
27- Camfield, C., Giacomello, C. and Sellitto, M. (2018). The impact of intellectual capital on performance in Brazilian companies. J. Technol. Manag. Innov. Volume 13, Issue 2: 23-32.
28- Chakravorti, B. (2022). Finding Competitive Advantage in Adversity. Harvard Business Review, 88(11), 102-108.
29- Chen, Y.-C., Li, P.-C., and Arnold, T. J. (2013). Effects of collaborative communication on the development of market-relating capabilities and relational performance metrics in industrial markets. Industrial Marketing Management, 42(8), 1181-1191.
30- Das, T. K., and Teng, B.-S. (1998). Between trust and control: Developing confidence in partner cooperation in alliances. Academy of Management Review, 23(3), 491-512.
31- Day, G. S. (1994). The capabilities of market-driven organization. Journal of Marketing, 58(4), 37-52.
32- Dyer, J. H. and Singh, H. (1998). The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review, 23(4), 660e679.
33- Garcia-Murillo, M., and Annabi, H. (2002). Customer knowledge management. Journal of the Operational Research Society, 53(8), 875-884.
34- Gummesson, E. (2002). Total relationship marketing (2nd ed.). Oxford: Butterworth- Heinemann Publications.
35- and Process Management, 23(4), 259-273.
36- Hooley, G. J., Greenley, G. E., Cadogan, J. W., and Fahy, J. (2004). The performance impact of marketing resources. Journal of Business Research, 58(1), 18-27.
37- Huang, Ch. and Huang, S. (2020). External and internal capabilities and organizational performance: Does intellectual capital matter?. Asia Pacific Management Review. 25: 111-120
38- Jin, J. L., Shu, C. and Zhou, K. Z. (2019). Product newness and product performance in new ventures: Contingent roles of market knowledge breadth and tacitness. Industrial Marketing Management, 76, 231-241.
39- Johnston, W. J., Khalil, S., Jain, M. and Cheng, J. M.-S. (2012). Determinants of joint action in international channels of distribution: The moderating role of psychic distance. Journal of International Marketing, 20(3), 34e49.
40- Kandampully, J. (2002). Innovation as the core competency of a service organisation: The role of technology, knowledge and networks. European Journal of Innovation Management, 5(1), 18-26.
41- Kianto, A., Ritala, P., Spender, J.-C. and Vanhala, M. (2014). The interaction of intellectual capital assets and knowledge management practices in organizational value creation. Journal of Intellectual Capital, 15(3), 362-375.
42- Kohli, A. K., and Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18.
43- Li, T., and Calantone, R. J. (1998). The impact of market knowledge competence on new product advantage: Conceptualization and empirical examination. Journal of Marketing, 62(4), 13-29.
44- Menguc, B., Auh, S., and Uslu, A. (2013). Customer knowledge creation capability and performance in sales teams. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(1), 19-39.
45- Moorman, C. (1995). Organizational market information processes: Cultural antecedents and new product outcomes. Journal of Marketing Research, 32(3), 318-335.
46- Mu, J. (2015). Marketing capability, organizational adaptation and new product development performance. Industrial Marketing Management, 49, 151-166.
47- Murphy, M., and Sashi, C. M. (2018). Communication, interactivity, and satisfaction in B2B relationships. Industrial Marketing Management, 68, 1-12.
48- Nasution, N. and Mavondo, F. (2018). Customer value in the hotel industry: What managers believe they deliver and what customer experience. International Journal of Hospitality Management, 27(2):204-213.
49- Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
50- Nora, L. (2019). Trust, commitment, and customer knowledge: Clarifying relational commitments and linking them to repurchasing intentions. Management Decision. https://doi.org/10.1108/MD-10-2017-0923.
51- Pedro, E., Leit~ao, J., and Alves, H. (2018). Intellectual capital and performance: Taxonomy of components and multi-dimensional analysis axes. Journal of Intellectual Capital, 19(2), 407-452.
52- Ramachandran, S.D., Chong, S.C. and Wong, K.Y. (2018). Knowledge Management Practices and Strategic Enablers in Public Universities: A Gap Analysis, Campus Wide Information Systems, 30 (2), 76 – 94.
53- Rehman, Sh. and, Rapiah, M. and Hazeline, A. (2019). The mediating role of organizational capabilities between organizational performance and its determinants, Journal of Global Entrepreneurship Research volume 9, Article number: 30.
54- Roberts, K., Varki, S. and Brodie, R. (2003). Measuring the quality of relationships in consumer services: An empirical study. European Journal of Marketing, 37(1/2), 169e196.
55- Salunke, S., Weerawardena, J., and McColl-Kennedy, J. R. (2019). The central role of knowledge integration capability in service innovation-based competitive strategy. Industrial Marketing Management, 76, 144-156.
56- Sashi, C. (2012). Customer engagement, buyer-seller relationships, and social media. Management Decision, 50(2), 253e272.
57- Sharma, S. and Cao, S. Y. (2016). Innovation capability, marketing capability and firm performance: A two-nation study of China and Korea. Asian Business and Management, 15(1), 32e56.
58- Sharma, S. and Cao, S. Y. (2016). Innovation capability, marketing capability and firm performance: A two-nation study of China and Korea. Asian Business and Management, 15(1), 32e56.
59- Shin, S., He, X., and Kim, S. Y. (2016). Innovation capability, marketing capability and firm performance: A two-nation study of China and Korea. Asian Business and Management, 15(1), 32-56.
60- Singh, S., Darwish, T. K., and Poto_cnik, K. (2016). Measuring organizational performance: A case for subjective measures. British Journal of Management, 27(1), 214-224.
61- Walsh, S. and Linton, J. (2020). The Strategy-Technology Firm Fit Audit: A Guide to Opportunity Assessment and Selection. Technological Forecasting and Social Change, 78(2): 199-216.
62- Wang, Z., Sharma, P. N. and Cao, J. (2016). From knowledge sharing to firm performance: A predictive model comparison. Journal of Business Research, 69(10), 4650e4658.
63- Wang, Z., Sharma, P. N. and Cao, J. (2016). From knowledge sharing to firm performance: A predictive model comparison. Journal of Business Research, 69(10), 4650e4658.
64- Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. and Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33(1): 177.
65- Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. and Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33(1): 177.
66- Zaheer, A., and Venkatraman, N. (1995). Relational governance as an interorganizational strategy: An empirical test of the role of trust in economic exchange. Strategic Management Journal, 16(5), 373-392.
67- Altinay, L; Wang, C. L. (2021). The influence of an entrepreneur’s sociocul turalcharacteristics on the entrepreneurial orientation of small firms,Journal of Small Business & Enterprise Development, Vol. 18 No. 4
68- Child, j ., (2016), organization structure and strategies of control, Education Magazine, 3 (4), 23-38
69- Evgenia Bitsani, Androniki Kavoura.(2021).Organizational networks, migration, and interculturalrelations in Trieste, Italy, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 5 Iss: 1.
70- Leonidas A.Zampetakis,Vassillis Moustakis.(2017).Entrepreneuial behavior in the Greek public sector,international journal of Entrepreuoal behavior and Research.vol.13.
71- Rubin, J. Z., Provenzano, F.J., & Luria, Z.( 2005). The eye of the beholder: Parents views on sex of newborns. American Journal of Orthopsychiatry, 44, 512- 519.