طراحی بسته سیاستی بازاریابی در مناطق آزاد تجاری
الموضوعات :احسان عباسپور 1 , ابراهیم آلبو نعیمی 2 , محمد حقیقی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی : بسته سیاستی بازاریابی , اروند, روش فراترکیب ,
ملخص المقالة :
سیاست بازاریابی شرکت ها موضوعی مهم در بین سیاست گذاران بوده و ابزای جهت به رشد اقتصادي مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود. بر این اساس بنگاه ها براي بقا و پیشرفت خود به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی بوده و موفقیت آنها مستلزم شناسایی عوامل تعیین کنندة بازاریابی می باشد و این موضوع برای مناطق آزاد به عنوان بخش اقتصادي محرک توسعه ، ضروری است. جامعه آماری این پژوهش در ابتدا با استفاده از روش فراترکیب تعداد47 مقاله در خصوص سیاستهای بازار یابی انتخاب گردیدو پس از آن از روش دلفی از15نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی و اعضای سازمان مناطق آزاد تجاری به عنوان نمونه انتخاب شدند. به کمک روش فراترکیب تعداد 12 مولفه و 56 به دست آمد که به کمک روش دلفی و اجرای دو دور این روش تعداد مولفه هابه11 شاخص کاهش یافت . سپس با در نظر گرفتن سیاستهای غربال شده مناطق ازاد تجاری، پیشنهادیه سیاستی بازار یابی مناطق آزاد تجاری در قالب رویکرد های سیاستهای مادر (اقدامات اصلی ) ، سیاستهای حمایتی مانع بردار ،سیاستهای حمایتی تسهیل گر تدوین و طراحی شد.
ابراهیمی سالاری،تقی؛برزگر،نیکسا،(1392)،بررسی وضعیت کسب و کار ایران با تاکید بر شاخص رقابت پذیری جهانی، اولین همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار،مشهد، ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ،اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی.
احمدی، فاطمه ؛ روستا، علیرضا ؛: عسکری، احمد ؛(1401) شناسایی ابعاد و مؤلفههای بازاریابی مشتریان صنعت گردشگری ایران با رویکرد کیفی مجله:ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار»زمستان 1401 - شماره 6 صص: 49 - 60
ربیعی، مریم ؛ چیرانی، ابراهیم ؛ شبگو منصف، محمود ؛ : شاهرودی، کامبیز ؛(1402) طراحی مدلی برای صلاحیتهای متخصصین بازاریابی در صنعت بیمه با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد مجله : پژوهشنامه بیمه شماره 150 صص: 94 - 110
بارانی بیرانوند، نگین ؛ گرجی چالسپاری، احسان ؛(1401) بررسی جایگاه بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی در بنگاههای کوچک و متوسط استان لرستان در شرایط بحران کرونا از دیدگاه مدیران و مالکان آنها مجله : مدیریت بحران » زمستان 1401 - شماره 23 صص: 73 - 86
پناهی فر, یعقوب, خوشچهره, محمد, حمیدی زاده, محمدرضا, & منوریان, عباس. (1400). طراحی مدل خط مشیگذاری توسعه صادرات غیر نفتی در مناطق آزاد ایران. سیاستگذاری عمومی, 7(2), 167-185
جلوداری، اکبر و خلیلی، الهه،(1400) ،بازاریابی نوین در مناطق آزاد تبیین،چهارمین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی الگوهای نوین مدیریت و کسب و کار،تهران
پورعزت، علی اصغر (1396). بررسی نقش مدیریت دانش ، در تدوین استراتژی کسب وکار الکترونیک، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 6، شماره 3، پاییز، صص 394-375.
زاج, زهره, آلبو نعیمی, ابراهیم, مرادی, محمد خدا. (1401). طراحی الگوی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران (مورد مطالعه: منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند). مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی, 9(2), صص: 9 -.5
لچینانی، علیرضا و اسماعیلی، فاطمه،1401،برسی نقش بازاریابی در گردشگری مناطق آزاد تجاری با رویکرد توسعه اقتصادی منطقه مورد مطالعه جزیره قشم،
ممی پور، سیاب؛بشارتی، زهرا؛بهبودی، داود(1393) بررسي و اولويتبندي عوامل جذب سرمايه گذاري در منطقه آزاد انزلي، مجله اقتصاد و توسعه منطق هاي سال بيست و يكم، دوره جديد شمارة 7، نيمه اول 1393
Bu y, Parkinson ,J , PThaichon,P(2022) Influencer marketing: Homophily, customer value co-creation behavior and purchase intention Journal of Retailing and Consumer Services 66
Borgen, J. (2016), Content marketing. (BA thesis), Florida University, United States