شناسایی عوامل درون و برون مدرسه ای موثر بر رفتارهای محیط زیستی دانش آموزان برمبانی تحلیل مضمون
الموضوعات :نصراله قشقایی زاده 1 , مرضیه فیروزی 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران.
الکلمات المفتاحية: رفتار محیط زیستی , دانش آموزان, تحلیل مضمون, عوامل درون و عوامل برون مدرسه ای,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل درون و برون مدرسهای موثر بر رفتارهای محیط زیستی دانشآموزان برمبانی تحلیل مضمونی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و از نوع تحلیل مضمون به روش آتراید- استرلینگ انجام گرفت. در این راستا مضامین پایهای، مضامین سازماندهنده مضامین فراگیر استخراج شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش، شامل خبرگان آگاه به مسئله تحقیق بودند که به روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و نمونهگیری تا رســیدن به اشــباع نظری ادامه یافت. مشـــارکـت کنندگان پژوهش، شـامل 11 نفر از افراد مجرب و خبره در حوزههای، آموزش، محیط زیست و بهداشت بودند. در پژوهش حاضر از مصاحبه نیمه ساختار یافته جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. در جهت اعتمادپذیری دادهها از معیارهای چهار گانه قابلیت انتقال، قابلیت اعتبار، قابلیت وابستگی و قابلیت تایید استفاده شد. براساس یافتهها 15 مضمون سازماندهنده فرهنگسازی، تقویت رابطه عاطفی بین دانشآموزان و محیط زیست، مدیریت خردمندانه محیط زیست، اخلاق و سواد محیط زیستی والدین، طرحهای انگیزشی نهادهای مسئول، نهادینه سازی احترام به محیط زیست، نقش الگویی مسئولین، استفاده از فرصتهای آموزشی، تعامل با محیط زیست، آموزش پویا درباره محیط زیست، همیاران محیط زیست در مدارس، برنامه درسی پنهان، محتوای درسی، توجه به سیاستها و اسناد بالادستی و اخلاق محیط زیستی در نهایت 2 مضمون فراگیر عوامل درونی و بیرونی استخراج گردیده است.
Abdollahi, A. S., & Sadeghi, H. (2024). Environmental Attitude, Knowledge, and Energy Consumption Behavior (Case Study: Citizens of Isfahan). Environmental Education and Sustainable Development, 12(3), 29-42.
Afzal Khani, M. (2020). The Effect of Environmental Education on Students' Attitude and Behavior toward Environmental Protection in Garmsar. Geography (Regional Planning), 9(37), 57-78.
Arjamandi, R. (2000). Environmental strategy of sustainable agriculture, doctoral dissertation in the field of environment. Islamic Azad University, Research Sciences Branch, Tehran.
Asadi, M., Naghizadeh, M.M., Mazloumi, S., & Ghazanfari, Z. (2017). Investigating the knowledge, attitude and environmentally responsible behaviors of female students of first secondary schools. Paish, 17(6), 677-686.
Ataei Asad, M., & movahdi, R. (2022). Investigation of Pro- Environmental Behavior of Girl’s students (Case Study of Senior Secondary Schools in Hamadan city). Human and Environment. (4)20: 87-102.
Baboli, M. (1985). Environmental education from elementary school to university, unpublished research, Tehran, Environmental Protection Organization, Iran.
EPA's Department of Public instruction and Participation. (2008). ComprehensiveEnvironmental Education Plan for Environments. EPA: Tehran.
Glaser, B., A. Strauss. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Chicago, IL: Aldine.
Hess-Quimbita, G., & Pavel, M. (1996). Assessing an Environmental Attitude Development Model: Factors Influencing the Environmental Attitudes of College Students.
Hoffman, J., & Gross, E. (2016). Study of the importance of teaching environmental components in schools. Journal of Authentic Learning in the context of Landscapes, 75(15): 235-257.
Ismailnejad, M., Eskandari Thani, M., & Rezaei, A. (2021). An analysis of the culture and responsible environmental behaviors of the citizens of Birjandi. Man and Environment, 19(1), 161-173.
Kaviani, e., Naseri Pelengard, V., Chobkar, n., & Kalhari, m. (2022). Developing a strategic plan for health, safety and environmental management of schools in Kermanshah province. Man and Environment, 20(4), 197-215.
Khalegizadeh, Firuzeh. (2012). Studying the existing methods of environmental education to preschool and primary school children from the perspective of educators. [Master's thesis, Faculty of Humanities, Payam Noor University]. South Tehran Branch.
Kostova, Z., & Atasoy, E. (2008). Methods of Successful Learning in Environmental Education. Online Submission, 4(1), 49-78.
Mirzaei, H., Sharifzadeh, H., & Sohrabi, M. (2021). Investigating Factors Affecting Environmental Behaviors in Iran (Meta-analysis of existing research). Journal of Economic & Developmental Sociology, 10(2), 183-203.
Rajaiean, N., Keshtiaray, N., Nad, M.A. (2019). Design of Educational Course for water Consumption based on Flipped Learning (A qualitative research). Teaching in Research of J, 6(4), 166-188.
Rakotomamonjy, S. N., Jones, J. P. G., Razafimanahaka, J. H., Ramamonjisoa, B., & Williams, S. J. (2015). The effects of environmental education on children's and parents' knowledge and attitudes towards lemurs in rural M adagascar. Animal Conservation, 18(2), 157-166.
Sauvé, L. (2005). Currents in environmental education: Mapping a complex and evolving pedagogical field. Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 11-37.
Sharfi, M., Mahmoudi, S., & Hossein Bar, B. (2021). Investigating the impact of exploratory education in nature school on the environmental knowledge, attitude and behavior of primary school students. Bimonthly scientific-research journal of new approach in educational management, 12(1), 15-27.
Shobeiri, S. M., Meiboudi, H., Maleki pour, A., & Saradipour, A. (2014). Assessment and Preparedness of Preschool Educators for Environmental training to Kids (Case Study: Tehran, Iran). Social Cognition, 3(1), 114-124.
Soltani, K. B. (1992). The collection of topics and methods of environmental urban planning. (1 vol). Iranian Urban Planning and Architecture Research Center, Shahidi Publications.
Soltani, M. (2000). Healthy city, environmentally friendly city. Tehran, Environmental Scientific Quarterly, 33.
Zohoorparvandeh, V., & Hajizadeh, A. (2022). The Impact of Acquiring Cultural Capital Training on Environmental Behaviors Students. Human and Environment, 20(2): 51-69.