ارزیابی برنامهدرسی تربیتبدنی دوره ابتدایی طبق مدل هفتگانه آیزنر
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: ابتدایی, آیزنر, برنامهدرسی, تربیتبدنی, مدل هفتگانه,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق ارزیابی برنامهدرسی تربیتبدنی دوره ابتدایی طبق مدل هفتگانه آیزنر بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی صورت گرفت. جامعهآماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی شهر کرمان به تعداد 342 نفر بود که براساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونهآماری انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامه ارزیابی برنامهدرسی طبق مدل هفتگانه آیزنر بود که براساس اهداف برنامههای درسی و جدول مواد درسی پایه ابتدایی مصوبه 852 شورای عالی آموزش و پرورش (1390)، کتاب معلم تربیتبدنی دوره ابتدایی (1389) و پرسشنامه استاندارد برنامهدرسی پنهان شیخی (1388) طراحی شد. پایایی و روایی پرسشنامه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که برنامهدرسی تربیتبدنی دوره ابتدایی در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و ابعاد آن شامل اهداف در وضعیت نسبتا مطلوب، محتوا در وضعیت متوسط رو به مطلوب، فرصتهای یادگیری در وضعیت مطلوب، سازماندهی محتوا در وضعیت متوسط، ارزشیابی در وضعیت متوسط رو به مطلوب، شیوه ارائه در وضعیت متوسط و روش پاسخ در وضعیت متوسط رو به ضعیف قرار دارند. اهمیت جایگاه تربیتبدنی در برنامهدرسی نه تنها به شکل یک درس معمولی دیده میشود، بلکه موجب شکلگیری یک جنبش یا نهضت تربیتی شده است که در نظامهای آموزشی، به ویژه در کشورهای پیشرفته و صنعتی، نقش کلانی ایفا میکند.
Coombs, P. H. (1970). “What is Educational Planning”? UNESCO: International Institute for Educational Planning.
Eisner, Elliot, W. (1994). The Education Imagination. First Edition. New York: Macmillan Publishing.
Eisner, W. Eliot. (2002), the educational imagination (on the design and evaluation of school programs), third edition. Stanford University. In PDF.
Elementary physical education, teacher's book (teaching guide), first edition 2010. [In Persian] Esmaieli, M. R. Amirtash, A. M. MoshrefJavadi, B. (2004), A comparative study of the physical education curriculum of elementary school in Iran and selected countries of the world Motor Journal, issue 28,
Summer 2006, p: 69-86. [In Persian]
General goals, curriculum goals and the table of elementary school materials, resolution 852 of the Supreme Council of Education, dated 10/01/2011. [In Persian] Ghurchian, N. Q. (1994), analysis of implicit curriculum, a new debate in the unknown dimensions of the educational system, research and planning quarterly in higher education. Tehran, number 1 and 2. [In
Persian]
Habibi, A. Adenvar, M. (2017), structural equation modeling and factor analysis (Lisrel software application training), Tehran, Jihad Academici. [In Persian]
Hashemi, S. A. Khodabakhshi Sadeghabadi, F. (2017), hidden curriculum and its role in schools, Journal of New Advances in Behavioral Sciences, second volume, eighth issue, Khordad 2016, pp: 28-42. [In Persian]
Maleki, H. (2002), lesson planning (practical guide). Tehran: School Publications. [In Persian] Markowski, M. (2008). Theory development: Teachers in early Christianity. Journal of Research on Christian Education, 17(2), 137.
Mehrmohammadi, M. (2002), Curriculum Planning: Perspectives, Approaches and Prospects, Mashhad: Astan Quds Razavi Publications. [In Persian]
Mirzaei, M. Zarghami, H. (2010), Demographic Developments of Iran's Primary Education in 2005-2015, Iranian Journal of Official Statistics Surveys, Autumn and Winter 2009, No. 77, pp: 181-212. [In Persian]
Musapour, N. A. (2003), Developments in the Religious Education Curriculum of Iran's Elementary School, Daneshvar Behavat Bimonthly, No. 3, pp. 69-76. [In Persian] Qaderi, H. Shekari, A. (2014), evaluation of the curriculum quality of the Department of Educational Sciences of Kashan University, Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, Volume 2, Number 14. [In
Persian]
Safi, A. (2003), primary education, educational and secondary guidance, fifth edition, Tehran: Samt. [In Persian]
Sharifi, A. R. (2013), Studying the status of lesson planning in Iran's elementary education system, Education Quarterly, No. 119, pp. 73-91. [In Persian] Shaw, H. (2006), the hidden curriculum of seminary education, Theological Seminary, 8:P.23-52.
Sheikhi, M. (2009), Hidden Curriculum Standard Questionnaire, Examining Citizenship Education in the Hidden Curriculum of Theoretical Secondary Education System from the Point of View of Male Teachers in
Ahvaz City, Master's Thesis of Tehran Teacher Training University. [In Persian]
Tinsley, H. E. and Tinsley, D. J (1987) Uses of factor analysis in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34, 414-424. https://doi.org/10.1037/0022-0167.34.4.414 Yazdani, J. Hassani, M. (2011), examining the degree of conformity of the goals of the curriculum guide (primary and middle school) with the goals approved by the Supreme Council of Education, Curriculum
Studies, Spring 2010, Volume 5, Number 20, pp. 58-79. [In Persian] Zase, Robert. (1976), Curriculum, Principles and Foundations. Crowell Company.