تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار انتخاباتی شهروندان به لحاظ تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم(درحوزه انتخابیه شهرستان های قصرشیرین ، سرپل ذهاب، گیلانغرب)
الموضوعات :عباس آزادی 1 , نصرت اله حیدری 2 , شهرام فتاحی 3 , ادریس بهشتی نیا 4 , حمیدرضا سعیدی نژاد 5
1 - دانشجوی دکترای علوم سیاسی (مسائل ایران)، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
5 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: تبلیغات, شبکه های اجتماعی, انتخابات, رفتار انتخاباتی, دوره سیزدهم ریاست جمهوری,
ملخص المقالة :
چکیده:هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان تأثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار انتخاباتی شهروندان به لحاظ تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، در حوزه انتخابیه قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در استان کرمانشاه بود. این تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته انجام گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق شهروندان بالای ۱۸ سال در این حوزه انتخابیه بوده که در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم شرکت نموده اند. دراین پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۳۷۸ نفر تعیین شده. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیر تبلیغات با 29/ درصد تاثیر بر رفتارانتخاباتی شهروندان داشتهاند. همچنین میزان ضریب تعیین 72/درصد میباشد که نشان میدهد ۷۲/ درصد تغییرات متغیر وابسته (رفتار انتخاباتی) توسط متغیرهای مستقل (شبکه اجتماعی و تبلیغات) تبیین شده است.
_||_