شناسایی ابعاد و مؤلفههای تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان
الموضوعات : علوم ورزشآرمیتا عابدی 1 , ابراهیم علیدوست قهفرخی 2 , حمید قاسمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
2 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشگاه پیام نور استان البرز
الکلمات المفتاحية: کارکنان, تصویر, تصویر سازمانی, تصویر مثبت, سازمان ورزش و جوانان,
ملخص المقالة :
تصویر سازمانی موضوعی است که توجه بسیاری از سازمان ها را به خود جلب کرده است. سازمان ها می توانند با ایجاد تصویر سازمانی مثبت به بالاترین درجات پیشرفت دست پیدا کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان انجام گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان، خبرگان و افراد مطلع در موضوع تحقیق بوده و نمونه گیری به صورت در دسترس بود. برای استخراج مؤلفه های اصلی تصویر سازمانی از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و با 10 نفر از متخصصان، خبرگان و افراد مطلع در موضوع تحقیق مصاحبه شد. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبهها از فرایند کدگذاری، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون 12 مؤلفه ( ادراک از عملکرد آموزش، ادراک از عملکرد روابط عمومی، ادراک از فناوری سازمان، ادراک از محیط فیزیکی و نمادهای سازمان، ادراک از شاخص روابط انسانی، ادراک از فعالیتهای فرهنگی، ادراک از مدیریت، ادراک از شهرت و پیشینه سازمان، ادراک از عملکرد بخش پژوهشی، ادراک از نوآوری، ادراک از آینده و چشمانداز مالی و ادراک از محیط کار) شناسایی و ارائه شد.
_||_