اثرکانون توجه مبتنی برتعادل و دقت در ضربةآبدلیوچاگی بر هوگوی الکترونیکی تکواندوکاران دختر
الموضوعات :
علوم ورزش
مهرو کمرانی نجفآبادی
1
,
پژمان احمدی
2
,
ناهید صادقی
3
1 - کارشناس ارشد علوم ورزشی، گرایش روانشناسی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. کرج. ایران.
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد پرند، دانشگاه ازاد اسلامی، پرند، ایران.
تاريخ الإرسال : 15 السبت , رجب, 1442
تاريخ التأكيد : 15 السبت , رجب, 1442
تاريخ الإصدار : 06 السبت , ربيع الثاني, 1442
الکلمات المفتاحية:
تعادل,
دقت,
کانون توجه درونی,
کانون توجه بیرونی,
آبدلیوچاگی,
ملخص المقالة :
نقش توجه در عملکرد ورزشکاران از نظر تئوری و عملی حائز اهمیت میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر کانون توجه درونی مبتنی بر تعادل و کانون توجه بیرونی مبتنی بر دقت بر ضربة آبدلیوچاگی در امتیازگیری از هوگوی الکترونیکی دختران تکواندوکار نیمه ماهر بود. طرح این پژوهش، بهشکل پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود .جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 45 نفر از ورزشکاران دختر (10-14 سال) با ردة کمربند قرمز بودند. بعد از انجام پیشآزمون شرکتکنندگان بهطور تصادفی در 3 گروه کانون توجه مبتنی بر تعادل، دقت و کنترل تقسیم شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین تعدیل شده امتیازات حاصل از ضربه آبدولیوچاگی گروه کانون توجه مبتنی بر دقت، کانون توجه مبتنی بر تعادل و بدون کانون توجه تفاوت معنیداری وجود ندارد. بنابراین، کانون توجه مبتنی بر دقت و تعادل بر امتیازات حاصل از ضربه آبدولیوچاگی اثر معنیداری نداشت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میگردد مربیان در هنگام تمرین و مسابقات تاکید خاصی بر کانون توجه درونی ورزشکار مبتنی برتعادل و کانون توجه بیرونی مبتنی بر دقت جهت امتیازگیری از حریف نداشته باشند.
المصادر:
حجازی دینان، پ.، اصلانخانی، م. ع.، فرخی، ا.، شجاعی، م. (1390). اثر دستورالعمل کانون توجه بر سینماتیک و دقت پرتاب طی یادگیری پرتاب دارت در افراد مبتدی، رفتار حرکتی پژوهش در علوم ورزشی.
Abdollahipour, R., Nieto, M. P., Psotta, R., & Wulf, G. (2017). External focus of attention and autonomy support have additive benefits for motor performance in children. Psychology of Sport and Exercise, 32, 17-24.
Bell, J. J., & Hardy, J. (2009). Effects of attentional focus on skilled performance in golf. Journal of Applied Sport Psychology, 21(2), 163-177.
Bernstein, N. A. (1996). Resources for ecological psychology. Dexterity and its development (ML Latash & MT Turvey, Eds.). Hillsdale, NJ, US.
Carpenter, S. K., Lohse, K. R., Healy, A. F., Bourne Jr, L. E., & Clegg, B. A. (2013). External focus of attention improves performance in a speeded aiming task. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 2(1), 14-19.
Chiviacowsky, S., Wulf, G., & Wally, R. (2010). An external focus of attention enhances balance learning in older adults. Gait & posture, 32(4), 572-575.
Cho, S. H., & Choi, Y. S. (2012). The effects of alcohol on static balance in university students. Journal of Physical Therapy Science, 24(11), 1195-1197.
Cluff, T., Gharib, T., & Balasubramaniam, R. (2010). Attentional influences on the performance of secondary physical tasks during posture control. Experimental brain research, 203(4), 647-658.
De Bruin, E. D., Swanenburg, J., Betschon, E., & Murer, K. (2009). A randomised controlled trial investigating motor skill training as a function of attentional focus in old age. BMC geriatrics, 9(1), 15.
de Melker Worms, J. L., Stins, J. F., van Wegen, E. E., Loram, I. D., & Beek, P. J. (2017). Influence of focus of attention, reinvestment and fall history on elderly gait stability. Physiological reports, 5(1), e13061.
Duke, R. A., Cash, C. D., & Allen, S. E. (2011). Focus of attention affects performance of motor skills in music. Journal of Research in Music Education, 59(1), 44-55.
Granados, C. (2010). The Effects of observation, dialogue, and attentional focus in dyadic training protocol.
Hossner, E. J., & Ehrlenspiel, F. (2006). Paralysis by analysis and a nodal point strategy of motor control. Manuskript in Vorbereitung.
Jackson, B. H., & Holmes, A. M. (2011). The effects of focus of attention and task objective consistency on learning a balancing task. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(3), 574-579.
Kim, T., Jimenez-Diaz, J., & Chen, J. (2017). The effect of attentional focus in balancing tasks: A systematic review with meta-analysis. Journal of Human Sport and Exercise, 12(2), 463-479.
Landers, M., Wulf, G., Wallmann, H., & Guadagnoli, M. (2005). An external focus of attention attenuates balance impairment in patients with Parkinson's disease who have a fall history. Physiotherapy, 91(3), 152-158.
Laufer, Y., Rotem-Lehrer, N., Ronen, Z., Khayutin, G., & Rozenberg, I. (2007). Effect of attention focus on acquisition and retention of postural control following ankle sprain. Archives of physical medicine and rehabilitation, 88(1), 105-108.
Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29(4), 542-555.
Magill, R.A. and Anderson, D.I., (2007). Motor learning and control: Concepts and applications (Vol. 11). New York: McGraw-Hill.
McNevin, N., Weir, P., & Quinn, T. (2013). Effects of attentional focus and age on suprapostural task performance and postural control. Research quarterly for exercise and sport, 84(1), 96-103.
McNevin, N. H., Shea, C. H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological research, 67(1), 22-29.
Park, S. H., Yi, C. W., Shin, J. Y., & Ryu, Y. U. (2015). Effects of external focus of attention on balance: a short review. Journal of physical therapy science, 27(12), 3929-3931.
Pons Van Dijk, G., Lenssen, A., Leffers, P., Kingma, H., & Lodder, J. (2013). Taekwondo training improves balance in volunteers over 40. Frontiers in aging neuroscience, 5, 10., 5, p.10.
Porter, J., Wu, W., & Partridge, J. (2010). Focus of attention and verbal instructions: Strategies of elite track and field coaches and athletes. Sport Science Review, 19(3-4), 77-89.
Ramazanoglu, N. (2012). Effectiveness of foot protectors and forearm guards in Taekwondo. Archives of Budo, 8(4), 207-211.
Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660..
Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of sport and Exercise psychology, 6(1), 77-104.
Wulf, G., Höß, M., & Prinz, W. (1998). Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention. Journal of motor behavior, 30(2), 169-179.
Wulf, G., Wulf, G., Hossner, E. J., & Wenderoth, N. (2007). Gabriele Wulf on attentional focus and motor learning [Target article]. Attentional focus and motor learning: A review of, 10.
Wulf, G., McNevin, N., & Shea, C. H. (2001). The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 54(4), 1143-1154.
Wulf, G., Mercer, J., McNevin, N., & Guadagnoli, M. A. (2004). Reciprocal influences of attentional focus on postural and suprapostural task performance. Journal of motor behavior, 36(2), 189-199.
Wulf, G., Töllner, T., & Shea, C. H. (2007). Attentional focus effects as a function of task difficulty. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(3), 257-264.
Zachry, T., Wulf, G., Mercer, J., & Bezodis, N. (2005). Increased Movement Accuracy And Reduced EMG Activity In Response To An External Focus Of Attention. Medicine & Science in Sports & Exercise, 37(5).
Zarghami, M., Saemi, E., & Fathi, I. (2012). External focus of attention enhances discus throwing performance. Kinesiology: International journal of fundamental and applied kinesiology, 44(1), 47-51.
Zentgraf, K., & Munzert, J. (2009). Effects of attentional-focus instructions on movement kinematics. Psychology of Sport and Exercise, 10(5), 520-525.
_||_