تدوین مدل کار آفرینی با تأکید بر گردشگری ورزشی
الموضوعات : علوم ورزشجعفر حیدری 1 , مهدی سوادی 2 , حمید رضا سایبانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, کار آفرینی, صنعت ورزش, گرانددتئوری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل کار آفرینی با تأکید بر گردشگری ورزشی بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقوله ها و واحد ثبت) صورت پذیرفت. برای انجام مصاحبه میدانی، جامعة آماری پژوهش شامل اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی، کارآفرینی و گردشگری متخصص و همچنین کارآفرینان حوزه گردشگری ورزشی بود که این افراد، به صورت هدفمند، برای مصاحبههای کیفی انتخاب شدند(12 مصاحبه با 12 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). پس از تحلیل ادبیات و برای ارائه مدل پژوهش ، با 12 نفر از جامعة آماری مصاحبه شد تا فهرست عوامل کار آفرینی با تأکید بر گردشگری ورزشی تکمیل گردد. در نهایت مقولهها در قالب 23 مقوله و 81 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی(1 مقوله)، مقوله اصلی: کارآفرینی گردشگری ورزشی (1 مقوله)، راهبردها(8 مقوله)، شرایط زمینهای(7 مقوله)، شرایط مداخلهگر(1 مقوله)، و پیامدها(5 مقوله) جای گرفتند. در این راستا عوامل مانندجذابیت محیطی، مالی، زیرساختهای گردشگری ورزشی، خدمات واسطهای گردشگری ورزشی، تسهیلات پذیرایی، امکانات و تسهیلات مربوط به رویدادهای ورزشی و رسانه به عنوان شرایط زمینهای شناخته شدند و افزایش همکاریهای سازمانی، راهبردهای اقتصادی، راهبردهای فرهنگی و فرهنگ سازی، اطلاعرسانی، تأسیساتی، کسب اطلاع، نیروی انسانی و همراهی مدیران به عنوان راهبردهای توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی شناسایی شدند
_||_