ارتباط بین مهارت های حرکتی بنیادی با توانایی بازداری پاسخ در پسران 7 تا 9 سال
الموضوعات :
علوم ورزش
مرتضی بگلری
1
,
اسلام توسلی مهران
2
,
مجتبی محققی
3
1 - گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه کردستان، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه کردستان، ایران
3 - گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 26 الثلاثاء , ذو القعدة, 1442
تاريخ التأكيد : 26 الثلاثاء , ذو القعدة, 1442
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , جمادى الثانية, 1442
الکلمات المفتاحية:
کودک,
آزمون استروپ,
توانایی بازداری پاسخ,
مهارت های حرکتی بنیادی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مهارت های حرکتی بنیادی با توانایی بازداری پاسخ در کودکان بود. از بین پسران هفت تا نه سال (سن: 0/86±8/20 سال) ، 80 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی مهارت های بنیادی، از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ و برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ از آزمون رایانه ای استروپ استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق روش های آماری توصیفی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی معنادار منفی بین نمرۀ درصدی مهارت های دستکاری و جابجایی و بهره حرکتی درشت با متغیرهای توانایی بازداری پاسخ وجود داشت. این یافته ها گویای آن است که عملکرد بهتر در مهارت های حرکتی بنیادی، با توانایی بیشتر در بازداری پاسخ های نامربوط در آزمون استروپ همراه است و بالعکس. به طور کلی، این یافته ها نشان دهنده لزوم توجه همزمان به رشد حرکتی و شناختی در کودکان است.
المصادر:
آصفی، اع؛ اسدی دستجردی، ح. (1395). "بررسی موانع توسعة ورزش همگانی در دانشگاه های دولتی شهر تهران و ارائة راهکارهای کاربردی توسعة آن". مدیریت ورزشی، سال هشتم، شماره 6، صص: 844-823.
ابراهیمی پور، ط؛ رمضانی نژاد، ر؛ امیرنژاد، سعید. (1396). "تبیین الگوی تعهد به مشارکت بانوان استان مازندران در ورزش همگانی". پژوهش در ورزش تربیتی، سال پنجم، شماره 13، صص: 110-93.
احسانی، م؛ صفاری، م؛ امیری، م؛ کوزه چیان، ه. (1393). "طراحی مدل ورزش همگانی ایران"، مطالعات مدیریت ورزشی، سال ششم، شماره 27، صص: 108-87.
استراوس آ، کربین ج. (1394). "مبانی پژوهش کیفی؛ متون و مراحل تولید نظریه زمینهای". ترجمه ا افشار، چاپ چهارم، تهران: نشر نی، صفحه334.
امامی، ص؛ حیدری نژاد، ص؛ شفیع نیا، پ. (1392). "تحلیل عوامل انگیزشی مشارکت دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه". پژوهش در ورزش دانشگاهی، شماره 5، صص: 80-65.
حفظ اللسان، م. (1395). "طراحی و تبیین مدل توسعه ورزش همگانی دانشگاه های دولتی ایران". رساله دکترا، دانشگاه ارومیه.
رحیمی، اح؛ خیامیان، ز؛ قهرمان تبریزی، ک؛ شریفیان، ا. (1396). "مقایسه عوامل مؤثر بر توسعه ورزش همگانی در خوابگاه های دانشجویی". پژوهش در ورزش تربیتی، سال پنجم، شماره 13، صص: 192-175.
صفاری، مرجان. (1391). طراحی مدل ورزش همگانی ایران. رساله دکترا، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
صفاری، م؛ قره، م.ع. (1395). "شناسایی و رتبه بندی عوامل محیطی مؤثر بر همگانی شدن ورزش های تفریحی ایران". مدیریت ورزشی، سال هشتم، شماره 1، صص: 68-51.
عزیزی، ب؛ جلالی فراهانی، م؛ خبیری، م. (1390). "بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاههای تهران به ورزش همگانی"، مدیریت ورزشی، شماره 8، صص 91-75.
قهرمان ﺗﺒﺮﻳﺰﻱ، ﻛ؛ ﺭﺿﻮﻱ ﻣﺤﻤﻮﺩﺁﺑﺎﺩﻱ، مج. (1394). "ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺑﻨﺪﻱ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻛﺮﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫـﺎﻱ ﻭﺭﺯﺷﻲ ﺑﺎ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﻣﻨﺴـﺠﻢ ﺁﻧـﺎﻟﻴﺰ ﭼﻨـﺪﻣﻌﻴﺎﺭﻩ ﻭ ﻛـﭗ ﻟﻨـﺪ". مدیریت ورزشی، شماره 7، صص: 98-83.
منافی، ف؛ رمضانینژاد، ر؛ گوهررستمی، حر؛ دستوم، صلاح. (1396). "تحلیل روند توسعه ورزش دانشگاهی ایران در برنامه های کلان اول تا پنجم توسعه". مدیریت و توسعه ورزش، سال ششم، شماره 1، صص 86-67.
مهدیزاده، ر؛ اندام، ر. (1393). "راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دانشگاه های ایران". مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 22، صص 38-15.
مجیدی، چ؛ کاشف، م؛ احدی، ب؛ رسول آذر، گ. (1394). "عوامل مرتبط با شاداب سازی و زیباسازی اماکن ورزشی بر گرایش دانشجویان خوابگاهی به فعالیت بدنی". پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال چهارم، شماره 15، صص 49-29.
وفاییمقدم، علی. (1396). "طراحی مدل سیاستگذاری ورزش همگانی ایران". رساله دکترا، دانشگاه مازندران.
گودرزی، م؛ اسلامی، ا؛ علیدوستی قهفرخی، اب. (1394). "شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران". پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 3، صص: 27-11.
Brochado, A. O, Brito, P. Q, & Brochado, F. O. (2017). "Correlate of adults participation in sport and frequency in sport". Science & sport, 32(6): pp:355-363.
Cortes, A. S, Correa-Diazb, A. M, Benjumea-Ariasc, M. L, Valencia-Ariasa, A, & Bran-Piedrahita, L. (2017). "Motivational factors and effects associated with physical-sport practice in undergraduate students". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237: pp: 811-815.
Garn, A. C, Simonton, K, Dasingert, T, & Simonton, A. (2017). "Predicting changes in student engagement in university physical education: Application of control-value theory of achievement emotions", Psychology of Sport and Exercise, 29, pp: 93-102.
Hee Lee, K, Dvorak, R, Schuett, M. A, & Van Riper, C. J. (2017). "Understanding spatial variation of physical inactivity across the continental United States". Landscape and Urban Planning, 168, PP: 61-71.
Hugo, S., Teresa, A, & PereiraDuarte, A. (2018). "Talent Identification and Development in Male Football: A Systematic Review", Sports Medicine, 48(4): 907–931.
Hume, P. A, & Stewart, D. (2017). "Physique Assessment in Youth Sports for Talent Identification and Development", Best Practice Protocols for Physique Assessment in Sport, Springer,3-10.
Janston, K, Mage, M, Shap, R. (2018). "Talent Identification in Sport: A Systematic Review". Sports Medicine, 48(1): 97–109.
Popeska, B, Barbareev, K, & Janevik – Ivanovska, E. (2015). "Organization and Realization of University Sport Activities in Goce Delcev University – Stip". 197, 2293-2303.
Pruna, R, Tribaldos, L.M, & Bahdur, K. (2018). "Player talent identification and development in football identificación de talento en el jugador y su desarrollo en el fútbo", Apunts. Medicina de l'Esport, 53(198): 43-46.
Sutin, A. R, Stephan, Y, Luchetti, M, Atese, A, Oshio, A, & Terracciano, A. (2016). "The Five-Factor Model of Personality and Physical Inactivity: A Meta-Analysis of 16 Samples". Journal of Research in Personality, 63, 22-38
_||_