نقش ابراز وجود بر درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین بامیانجی گری ریسک درک شده وخودسازگاری در دانش آموزان ورزشکار المپیاد های ورزشی
الموضوعات : علوم ورزشمحمد دلیری 1 , کاظم چراغ بیرجندی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - استادیار مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، گروه تربیت بدنی
الکلمات المفتاحية: ", ابراز وجود", , ", بازی های آنلاین", , ", ریسک درک شده", , ", خود سازگاری", ,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابراز وجود بر درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین بامیانجی گری ریسک درک شده وخودسازگاری در ورزشکاران المپیاد های ورزشی دانش آموزان کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران دانش آموز المپیاد های استعداد های برتر ورزشی کشور بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد 384 نفر انتخاب شدند که شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ابزار وجود بتمان ( 2005)، پرسشنامه قصد انجام بازی های آنلاین دیویسو همکاران (2013)، پرسشنامه ریسک درک شده پرز و همکاران (2013)و پرسشنامه خودسازگاری دیویس، لانگ و گوتام (2013) مورد استفاده قرار گرفتند. برای پایایی ضریب آلفای کرونباخ برای ابزار وجود (79/0=α)، قصد انجام بازی های آنلاین (81/0=α) ، ریسک درک شده (80/0=α) و خودسازگاری (82/0=α) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد ابراز وجود بر درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین تاثیر معناداری دارد و ریسک درک شده وخودسازگاری در ارتباط بین ابراز وجود با درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین نقش میانجی دارند. لذا توصیه می شود مربیان و خانواده ها از بازی های آنلاین در جهت رشد فردی نوجوانان و جوانان استفاده کنند و با دیگاه مثبت به این نوع بازی ها زمینه رشد ابزار وجود و خودسازگاری را در ورزشکاران فراهم آورند.