طراحی الگوی تداوم در کسب و کارهای ورزشی
الموضوعات : علوم ورزشرفیعه نعمت پور 1 , سید محمد حسین رضوی 2 , فرشاد امامی 3 , سعید امیر نژاد 4
1 - مدیریت ورزشی،واحد آیت الله آملی،دانشگاه آزاد اسلامی،آمل،ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
4 - استاد یار دانشگاه هنر، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی پارادایمی, توسعه, تداوم کسب و کار ورزشی, صنعت ورزش.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی پارادایمی توسعهی استمرار در کسب و کارهای ورزشی است. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی مدیریت بازاریابی ورزشی، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای ورزشی با نمونهگیری به روش نظری بود که پس از مصاحبه نوزدهم اشباع نظری حاصل گشت مقولههای پدیدهی محوری، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها با نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA) تجزیه و تحلیل شد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پیاسکات 96/0 محاسبه شد. نتایج کیفی در قالب 45 مقوله و 267 کد مفهومی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علّی (14 مقوله و 65 گویه)، مقوله اصلی و محوری استمرار کسب و کارهای ورزشی (3 مقوله و 10 گویه)، راهبردها (4 مقوله و 38 گویه) ، شرایط زمینهای (7 مقوله و 39 گویه)، شرایط مداخلهگر (12 مقوله و 84 گویه)، و پیامدها (5 مقوله و 31 گویه) به دست آمد. پیشایندها و برآیندهایی توسعهی الگوی استمرار در کسب و کار ورزشی میتواند مفید و کاربردی باشند. استمرار در کسب وکارهای ورزشی در کشور مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفه ای است.