شناسایی عوامل موثر بر تدوین راهبردهای تحوّل فرهنگی در خط مشی گذاری دانشگاه و راهکارهای اجرایی سازی آن(مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیمحمدرضا انصاری 1 , فاطمه فراهانی عزیز آبادی 2 , سید رضا صالحی امیری 3 , محسن قدمی 4
1 - دانشجوی دکترا مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت امور فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار مدیریت امور فرهنگی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
4 - دانشیار مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: راهبرد, دانشگاه, نظریه داده بنیاد, تحول فرهنگی, خط مشی گذاری فرهنگی,
ملخص المقالة :
دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز تربیت و آموزش نیروی انسانی و پژوهش های بنیادین و کاربردی، نماد پیشرفت و تعالی یک ملت در جهان پرشتاب کنونی است و همچنین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم ضروری می باشد. از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی نظرات و تحقیقات انجام شده در حوزه تخصصی به منظور شناسایی عوامل موثر بر احصای راهبردهای تحوّل فرهنگی در خط مشی گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و راهکارهای اجرایی سازی آن است. به این منظور از روش تحقیق کیفی "نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین" و مدل حاصله از آن برای فرآیند اجرایی سازی راهبردها استفاده شد و هشت برنامه راهبردی اصلی تدوین و متناسب با آنها راهکارهایی در جهت اجرایی سازی آنها ارائه گردیده است و با در نظرگرفتن هدف تحقیق و نظر خبرگان شامل 100 نفر از اساتید و کارکنان دارای سمت اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. راهبردهای ارائه شده شامل تمرکز بر تکامل شخصیتی، حفظ استقلال، هویت فرهنگی و تعالی روحی و معنوی افراد نظام آموزش عالی ایران، توجه به خلاقیت، نوآوری فرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و استراتژی فرهنگ پذیری، استقرار نظام حرفه ای، ایجاد سیستم یکپارچه خط مشی گذاری و توسعه انسجام و توازن فرهنگی هستند که به پیامدهای مثبت تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی منجر می شوند
ابراهیمی، فرجادی (1388).آموزش عالی مشوق رشد در اقتصادهای باز. پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی. دوره:15 .شماره4 ، 61-49.
استیون پی، رابینز (1385). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان، سید محمد اعرابی ،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
اسدی فرد، رویا؛ فانی، علی اصغر؛ آذر، عادل و الوانی، سیدمهدی (1395). مدل تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی در ایران. مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه .تهران، (2)8، 276 -255.
انصاری و همکاران (1399). ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول فرهنگی در آموزش عالی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. مرکزبررسی های استراتژیک ریاست جمهوری. 11(39)، 45-66.
پرچمی (1390). مطالعۀ تطبیقی رابطۀ نظم در جامعه و پیشرفت علمی. مجلۀ تحلیل اجتماعی. شمارة 4 .61.
حسینلی، رسول و کوثری، مسعود (1381). مبانی و اصول سیاست های فرهنگی درجمهوری اسلامی ایران. تهران.
دفت، ریچارد ال (1377). مبانی تئوری و طراحی سازمانی. ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
رضایی، علی اکبرو شادالویی، نوریه (1392). ررسی تحول فرهنگی در سازمان ها و نهادهای فرهنگی کشور، مجله مدیریت فرهنگی. (21)7، 1-23
سلیمی، حسین (1382). سیاست پذیری فرهنگ، به اهتمام مجید وحید. تهران:انتشارات باز.
شبگو منصف، سیدمحمود (1386). مهندسی مجدد اندیشه (در آموزش عالی)، مدیریت، شماره 119 و 120، 47-41.
شریف، بهرام و شبگو منصف، سید محمود (1390). مهندسی مجدد نگرش در نظام آموزش عالی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1(2)، 28-1.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1371). اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تهران: دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی.
قربانی زاده، وجه اله؛ شریف زاده، فتاح؛ حسین پور، داوود و مروج، محمود (1396). رائه الگوی خط مشی گذاری سازمان های فرهنگی (مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، سیاستگذاری عمومی. 3(3)، 61-78 .
قلی پور، حسین و چیتسازیان، علیرضا (1396). ابعاد و مولفه های تحول در علوم انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری، راهبرد فرهنگ. شماره 37 :98-124.
قلیپور، رحمت االله؛ فانی، علیاصغر؛ دلبری راغب، فاطمه؛ امیری، مجتبی و مهرمحمدی، محمود (1397). طراحی الگوی خط مشی گذاری دولتی در آموزش و
پرورش ایران با رویکرد قابلیت، سیاست گذاری عمومی. ( 3)4 :159-176 .
کمیلی فرد، سید مجتبی؛ طهماسبی بلوک آباد، رضا و حمزه پور، مهدی (1396). بررسی و تحلیل گام های نظام خط مشی گذاری فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران، فصلنامه اسلامی انقلاب پژوهشنامه ، 7(23 ). 38-22 .
گرجی پور، حسین؛ خاشعی، وحید؛ اسلام بولچی، علیرضا؛ صارم، اصغر و صارم، علی (1398). « الگوی ارزشیابی فرایند خط مشی گذاری دولتی فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مدیریت دولتی.11(1)، 47-72 .
مظلومی، نادر؛ متولی، علی (1391). الگویی برای اجرایی کردن راهبرد، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت. 21 (67)، 45-19 .
مک گوئیگان،جیم (1388). بازاندیشی در سیاست فرهنگی، ترجمۀ نعمت االله فاضلی و مرتضی قلیچ، تهران:دانشگاه امام صادق علیه السلام.
ملکی نیا، عماد؛ ملکی نیا، زهرا و فیض، صدیقه (1397). راهبردهای مورد نیاز نظام آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان. (24)6، 545-518 .
مولر، پیر (1388). سیاست گذاری عمومی، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی. تهران: نشردادگستر.
مینتزبرگ (1976 ). جنگل استراتژی، ترجمه محمود احمد پور داریانی. تهران: انتشارات جاجرمی.
Hay-nes, J (2015). Religion, soft power and foreign policy making in the USA, India and Iran. Governance and International Relations Journal, 11(4), 1-21.
Mintzberg , Henry (1994). The rise and fall of strategic planning, prenitice hall, London 44
Nobel, Charls (1996). Implementing Marketing Strategies, PhD Thesis, Arizona State university 45
Scollon, R (2001). Inter-Cultural Communication. Oxford: Blackwell publishers
_||_