انتخاب رویکرد مناسب خط مشی گذاری عمومی در محیط های مختلف: مطالعه فراترکیب
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردینیما اسکندری نیا 1 , کرم اله دانش فرد 2 , ابوالحسن فقیهی 3
1 - دکترای مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رویکرد انطباقی, رویکرد مرحله ای, رویکرد اشاعه نوآوری, شبکه خط مشی گذاری عمومی,
ملخص المقالة :
دانش خط مشی گذاری عمومی در حال حاضر با انبوه رویکردهای جدید شامل رویکردهای انطباقی، شبکه خط مشی، اشاعه نوآوری بسته و اشاعه نوآوری باز مواجه شده است. در چنین شرایطی توانایی انتخاب رویکرد مناسب برای خط مشی گذاری از بین مجموعه ای از رویکردهای متنوع، بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی اقتضائی به منظور انتخاب رویکرد خط مشی گذاری مناسب از بین رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری تحت شرایط مختلف محیطی است.به لحاظ ابعاد پژوهش، این تحقیق دارای مخاطب بنیادی می باشد و نتایج آن برای جامعه علمی قابل کاربرد است. داده های گردآوری شده از نوع داده های کیفی هستند و به کمک روش استقرایی فراترکیب نظریه پردازی (Finfgeld-connett, 2018) بدست آمده اند. در این روش از طریق مراحل جمع آوری داده ها و نمونه گیری، یادداشت برداری درون مطالعه ای و میان مطالعه ای و نهایتاً برقراری روابط پویا بین متغیرها، نظریه تولید می شود.طبق یافته های این پژوهش، در شرایطی که قدرت پیش بینی وجود نداشته باشد، رویکرد چرخه خط مشی عمومی فاقد کاربرد است. تحت چنین شرایطی اول باید به کمک روش های انطباقی، قدرت پیش بینی را افزایش داد و سپس به کمک یکی از رویکردهای چرخه خط مشی عمومی، نوآوری باز، نوآوری بسته و یا شبکه سازی اقدام به خط مشی گذاری نمود. انتخاب هر یک از این رویکردها نیز وابسته به دو متغیر مشارکت گرایی عمومی و نوآوری گرایی عمومی می باشد.
الوانی، سید مهدی و شلویری، میثاق(1394).اجرای خط مشی عمومی: دیدگاه های نظـری و راهکارهای عملی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی
تیسـن، ویـل ای اچ و واکـر ، وارن ای (1394 ).تحلیـل خـط مشـی عمـومی: پیشـرفت هـای جدید، ترجمه حسن دانایی فرد و هانیه احمدی، تهران: صفار
رحمانی، نیره، پورکریمی، جواد، دیالمه، نیکو و خنیفر، حسین(1397).مولفه هـای رهبـری حکمت محور: یک مطالعـه فراترکیـب، فصـلنامه مـدیریت سـازمان هـای دولتـی، دوره 7 ، شماره 1
ساباتیر، پول ای (1393).نظریه های فرآیند خط مشی عمومی، ترجمـه حسـن دانـایی فـرد، تهران: صفار
کمالی، یحیـی( 1395). روش شناسـی فراترکیـب و کـاربرد آن در سیاسـتگذاری عمـومی، فصلنامه سیاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 47 ،شماره 3
مانیان، امیر و رونقی، محمدحسـین( 1394 ،(ارائـه چـارچوب جـامع پیـاده سـازی بازاریـابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 7 ،شماره 4
Bacot, L. Marie, Hatman, Sandra J. & Lundberg, Olof H. (1990). Adaptive Strategies and Survival in an Environmental Dominated by Economic Decline, Journal of Applied Business Resource, Vol. 9, No. 1, 34-44
Bekkers, Victor & Tummers, Lars (2018), Innovation in the Public Sector: Towards an Open and Collaborative Approach, International Review of Administrative Sciences, 84(2), 209-213
Berry, Frances Stokes (1994), Innovation in Public Management: The Adoption of Strategic Planning, Public Administration Review, 34(4), 322- 330
Bogers, Marcel, Chesbrough, Henry & Moedas, Carlos(2018), Open Innovation: Research, Practices and Policies, California Management Review, 60(2), 5-16
Borins, Sandford (2001), Public Management Innovation: Toward a Global Perspective, American Review of Public Administration, 31(1), 5-21
Bovaird, T., Van Ryzin, G.G., Loeffler, E., & Parrado, S., (2014), Activating Citizens to Participate in Collective Co-Production of Public Services, Cambridge University Press, 44(1), 1-23
Bryson, John, Sancino, Alessandro, Benington, John and Sorensen, Eva(2017), Toward a Multi-Actor Theory of Public Value Co-Creation, Public Management Review, 19(3), 640-654
Cooney, R & Lang, A. T. F (2007). Taking Uncertainty Seriously: Adaptive Governance and International Trade. European Journal of International Law, 18(3), 523–551
Dahmardeh, N. & Pourshahabi, V (2011). Agility Evaluation in Public Sector Using Fuzzy Logic, Iranian Journal of Fuzzy Systems, Vol. 8, No. 3, PP. 95-111
Eriksson, Erik M. (2019), Representative Co-Production: Broadening The Scope of The Public Service Logic, Public Management Review, 21(2), 291- 314
Etzioni, Amitai (1967), Mixed-Scanning: A Third Approach to DecisionMaking, Public Administration Review, 27(5), 385-392
Haider, Muhiuddin & Kreps, Gary L.(2004), Forty Years of Diffusion of Innovations: Utility and Value in Public Health, Journal of Health Communication, 9(1), 3-11
Gulati, Ranjay, Nohria, Nitin & Wohlgezogen (2010). Roaring out of Recession, Harvard Business Review
Hamarat, Caner, Kwakkel, Jan H., & Pruyt, Erik (2012), Adaptive Robust Design Under Deep Uncertainty, Technological Forecasting & Social Change, 80(3), 1-11
Hamarat, Cancer, Kwakkel, Jan & Pruyt, Erik (2010), Adaptive Policy Making Under Deep Uncertainty, 3rd International Engineering Systems Symposium, Delft University of Technology, The Netherlands
Hill, Michael & Hupe, Peter(2014), Implementing Public Policy: An Introduction to the Study of Operational Governance, New York: SAGE Publication
Howlett, Michael & Nair, Sreeja (2016), Policy Myopia as a source of Policy Failure: Adaptation and Policy Learning Under Deep Uncertainty, Policy & Politics, 45(1), 1-16
Howlett, Michael & Rayner, Jeremy (2006), Understanding The Historical Turn in The Policy Sciences: Critique of Stochastic, Narrative, Path Dependency and Process-Sequencing Models of Policy-Making Over Time, Policy Sciences, 39(1), 1-18
Jenkins-Smith, H., & Sabatier, P. (1994). Evaluating the Advocacy Coalition Framework. Journal of Public Policy, 14(2), 175-203.
Jones, Erik (2009). Decision Making and Policy Change in the Global Financial Crisis, International Studies (SAIS), 4(1), 1-31
Klaster, Esther, Wilderom, Celeste and Muntslag, Dennis(2018), Beyond the Network Border: The Emergence of Regional Meta-Networks and Their Effects on Dutch Public Policy Projects, Project Management Journal, 49(2), 1-14
Kulac, Onur & Ozgur, Huseyin (2017), An Overview of The Stages(Heuristics) Model as a Public Policy Analysis Framework, European Scientific Journal, 13(12), 144-157
Kwakkel, Jan, Haasnoot, Marjolijn, & Walker, Warren (2016), Coping With the Wickedness of Public Policy Problems: Approaches for Decision Making Under Deep Uncertainty, Journal of Water Planning & Management, 142(3), 1-5
Kwakkel, Jan, Haasnoot, Marjolijn, Walker, Warren & Ter Maat, Judith (2013), Dynamic Adaptive Policy Pathways: A method For Crafting Robust Decisions For a Deeply Uncertain World, Global Environment Change, 23(1), 485-498
Kwakkel, Jan, Walker, Warren & Marchau, Vincent (2010), Classifying and Communicating Uncertainties in Model-Based Policy Analysis, International Journal of Technology, Policy and Management, 10(4), 299- 315
Lawrence, Kirk (2013). Developing Leaders in a VUCA Environment, KenanFlagler Business School
3. Leach, Scoones M & Stirling, Andy (2007). Pathways to Sustainability, Environment and Planning A 43(5):1226-1237
Lyytinen, Kalle & Damsgaard, Jan (2007), What’s Wrong With the Diffusion of Innovation Theory, International Federation for Information Processing, 22(1), 173-190
Maier, Guillaume, Van Delden, Riddell, Haasnoot, M. & Kwakkel, J. H (2016).An Uncertain Future, Deep Uncertainty, Scenarios, Robustness and Adaptation: How Do They Fit Together, Environmental Modelling & Software, 154-164
March, James G. (1962), The Business Firm as a Political Coalition, The Journal of Politics, 24(4), 662-678
Marchau, Vincent, Walker, Warren and Van Wee, G.P. (2010), Dynamic Adaptive Transport Policies for Handling Deep Uncertainty, Technological Forecasting & Social Change, 77(6), 940-950
McCann, Joseph, Selsky, John & Lee James (2009). Building Agility, Resilience and Performance in Turbulent Environments, People and Strategy, Human resource planning, 32(3). 44-51
Mclain, Rebecca, and Lee, Robert G. (1996), Environment Management, 20(4), 437-448
Mintzberg, Henry, Raisinghani, Duru & Theoret, Andre (1976), The Structure of Unstructured Decision Processes, Administrative Science Quarterly, 21(2), 246-275
Nakamura, Robert & Smallwood, Frank(1980), The Politics of Policy Implementation, New York: St. Martin’s Press
Nakamura, Robert (1987), the Textbook Policy Process and Implementation Research, Review of Policy Research, 7(1), 142-154
Navarra, Diego D., & Cornford, Tony (2005), ICT, Innovation and Public Management: Governance, Models and Alternatives for Egovernment Infrastructures, European Conference on Information Systems(ECIS)
O’ Toole, Jr, Laurence (2014), Networks and Networking: The Public Administrative Agendas, Public Administration, Review, 75(3), 361-371
Osborne, S.P., Radnor, Z. & Strokosch, K.(2016), Co-Production and The Co-Creation of Value in Public Service: A Suitable Case for Treatment?, Public Management Review, 18(5), 639-653
Osborne, Stephen P., (2018) From public service-dominant logic to public service logic: are public service organizations capable of co-production and value co-creation?, Public Management Review, 20(2), 225-231
Paasi, M (2005). Collective benchmarking of policies: an instrument for policy learning in adaptive research and innovation policy. Science and Public Policy, 32(1), 17–27
Pandey, Sanjay K & Wright, Brandley E (2014), Connecting the Dots in Public Management: Political Environment, Organizational Goal Ambiguity and the Public Manager’s Role Ambiguity, Journal of Public Administration Research and Theory, 511-532
Porter, Michael E (1991). Towards a Dynamic Theory of Strategy, Strategic Management Journal, 12(2). 95-117
Raso, Luciano, Kwakkel, Jan and Timmermans, Jos (2019), Assessing the Capacity of Adaptive Policy Pathways to Adapt on Time by Mapping Trigger Values to Their Outcomes, Sustainability Journal, 17(1716), 1-16
Robertson, Peter J & Seneviratne, Sonal J (1995). Outcomes of Planned Organizational Change in the Public Sector: A Meta-analytic Comparison to the Private Sector, Public Administration Review, Vol. 55, No. 6, 547-558
Sabatier, Paul A. (1986), Top-down and Bottom-up Approaches to Implementation Research: A Critical Analysis and Suggested Synthesis, Journal of Public Policy, 6(1), 21-48
Sabatier, Paul A., (2007), Theories of the Policy Process, Boulder, CO: Westview Press
Sabatier, Paul(1991), Toward Better Theories of The Policy Process, Political Science and Politics, 24(2), 147-156
Sahin, Ismail(2006), Detailed Review of Rogers Diffusion of Innovations Theory and Educational Technology-Related Studies Based on Rogers Theory, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(2), 14-23
Sandelowski,Margarete, Barroso, Julie & Voils, Corrine(2007), Using Qualitative Metasummary to Synthesize Qualitative and Quantitative Descriptive Findings, Research in Nursing & Health,30(1), 99-111
Srivastava, Rajendra P (1997). Decision Making Under Ambiguity, Archives of Control Sciences, Vol. 6, No. 1, 5-27
Voorberg, W.H., Bekkers, V.J.J.M. & Tummers, L.G.(2014), A Systematic Review of Co-Creation and Co-Production: Embarking on The Social Innovation Journey, Public Management Review, 17(9), 1333-1357
Walker, JL. (1969), The Diffusion of Innovation among the American States, American Political Science Review, 63(3), 880-899
Walker, Warren and Marchau, Vincent(2017), Dynamic Adaptive Policymaking for the Sustainable City: The Case of Automated Taxis, International Journal of Transportation Science and Technology, 1(6), 1-19
Walker, Warren Rahman, S. Adnan and Cave, Jonathan(2001), Adaptive Policies, Policy Analysis and Policy Making, European Journal of Operational Research,12(2), 282-289
Weible, Christopher M., Sabatier, Paul A. Jenkins-Smith, Hank C., Nohrstedt, Daniel, Douglas Henry, Adam & Deleon, Peter (2011), A Quarter Century of the Advocacy Coalition Framework: An Introduction to the Special Issue, Policy Studies Journal, 39(3), 349-360
Zakaria, Zaki, Idris, Khairudin & Ismail, Mohd Bakhari (2017), Blue Ocean Leadership Practices Towards Promoting Employee Engagement in Public Service, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(3), 85-98
_||_