ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
فاطمه آخوندی
1
(
مدیریت آموزش عالی،مدیریت و اقتصاد،علوم و تحقیقات،تهران.
)
حمیدرضا آراسته
2
(
استاد تمام گروه مدیرییت. دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
)
نادر قلی قورچیان
3
(
استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران.
)
پریوش جعفری
4
(
دانشیار گروه آموزشی، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: "آموزش عالی", " شهروند حرفهای", "آموزش شهروند حرفهای جهانی", "ساز و کار های اجرایی",
ملخص المقالة :
در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانیدردانشگاه انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژیپژوهش در بخشکیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روشپایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیلهای بخش کیفی استخراج 320 کد باز، 110 کد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقولهها که شامل5 بعد (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، بهعنوان عناصر آموزش شهروند حرفهای جهانی شناسایی شدند.
_||_