نقد و بررسی ساختار ترانههای ماندگار در ادبیّات عامیانه امروز
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنمحمدامین محمدپور 1 , علی اصغر باباصفری 2 , غلامرضا ستوده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه اصفهان، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، اصفهان، ایران.
3 - استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه تهران، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ساختار, ترانه, تصنیف, شیوههای اجرایی, کلید واژهها: ادبیّات عامّه,
ملخص المقالة :
چکیده تصنیف و موسیقی ایرانی یکی از برجستهترین عناصر شکلدهندهء ادبیّات عامه و فرهنگ معاصر است. ترانهها با توجّه به گستردگی مخاطبان، تأثیری انکار ناپذیر بر ذهن و دانش ادبی عامّهء مردم دارند. این مقاله با هدف بازنمایی ویژگیهای تشکیل دهندة ترانه امروز و بیان دلایلی که میتواند سبب ماندگاری این ترانهها شود با مطالعة منابع اصلی انجام شده است. روش گردآوری دادهها، اسنادی و کتابخانهای و ابزار گردآوری دادهها، فیشبرداری است و موضوع پژوهش به صورت توصیف و تحلیل ساختار و محتوا بررسی شده است. این کار از طریق بررسی ترانههای مکتوب صورت گرفته است و ویژگیهای ساختاری این ترانهها و تصنیفها طبقهبندی شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ترانه و موسیقی و جنس و زیر و بمهای صدای خواننده و زمان پخش از بخشهای تشکیل دهنده ترانه امروز است. اساسیترین بخش ترانه، شعر و بعد از آن موسیقی است. وقتی این مجموعه کنار هم قرار گرفت، زیر و بمهای صدای خواننده همراه با جنس خواننده مطرح میشود. در کنار اینها شخصیّت خواننده و شناخت جامعه از او در ترانه نقش دارد و در نهایت شیوة پخش، حتّی زمان پخش و ارائه ترانه به جامعه از عاملهای تأثیرگذار در ترانهاند.
فهرست منابع و مآخذ
الف ) کتابها:
1- آرینپور، یحیی، (1382)، از نیما تا روزگار ما، تهران: زوّار، چاپ چهارم.
2- اتّحاد، هوشنگ، (1397)، چهرههای موسیقی ایران معاصر، تهران: نشر نو، چاپ اوّل.
3- احمد پناهی، محمّد، (1383)، سیری در ترانههای ملّی ایران، تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی، چاپ دوم.
4- حبیبینژاد، مهران، (1383)، شور ترانه، تهران: قطره، چاپ اوّل.
5- خالقی، روحاللّه، (1376)، سرگذشت موسیقی ایران، تهران: صفی علیشاه، چاپ ششم.
6- جنّتی عطایی، ابوالقاسم، (1334)، مجموعه اشعار نیما یوشیج، تهران: صفی علیشاه، چاپ اوّل.
7- دیهیمی، ایرج، (1395)، عالیجناب مهربان ترانه، تهران: نگاه، چاپ اوّل.
8- راهگانی، روحانگیز، (1377)، تاریخ موسیقی ایران، تهران: پیشرو، چاپ دوم.
9- شمیسا، سیروس، (1386)، سیر غزل در شعر فارسی، تهران: علم، چاپ اوّل.
10- طلایی، داریوش، (1395)، تحلیل ردیف، تهران: نی، چاپ سوم.
11- فاضل، سهراب، (1390)، تصنیف و تصنیفسرایی در ایران، تهران: سورة مهر، چاپ اوّل.
12- فاطمی، ساسان، (1392)، پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران، تهران: ماهور، چاپ اوّل.
13- کهندل، وحید، (1398)، چون بوی تلخ خوش کندر، زندگینامه فرهاد مهراد ، تهران: ماهی، چاپ اوّل.
14- کیانی، مجید، (1368)، هفت دستگاه موسیقی ایران، تهران: مجید کیانی، چاپ اوّل.
ب) مقالهها:
15- پسندیده کیش، اسماعیل، (1388)، «پژوهشی در تصاویر و مضامین ترانه و ترانهسرایی معاصر فارسی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
16- عبداللهیان، فائقه، (1390)، «بررسی سیر تحوّل ترانهسرایی در ایران پس از انقلاب»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیّات، دانشگاه گیلان.
17- مرزی، نگین، (1389)، «روند شکلگیری و تحوّل مضامین سیاسی و اجتماعی در ترانههای ایرانی از انقلاب مشروطه تا انقلاب»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه علم و فرهنگ.
_||_