حجاب خواصّ در سیر و سلوک معنوی با تکیه بر کتب ادبی وعرفانی
الموضوعات :
فصلنامه بهارستان سخن
عباس برنا
1
,
فرحناز محمدوند
2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده ، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده ، ایران.
تاريخ الإرسال : 25 السبت , رجب, 1438
تاريخ التأكيد : 09 السبت , رجب, 1440
تاريخ الإصدار : 22 الجمعة , ذو الحجة, 1440
الکلمات المفتاحية:
عرفان,
نور,
کلید واژهها: سیر و سلوک,
انواع حجاب,
ملخص المقالة :
چکیده
هر سالک در سیر و سلوک با دو نوع حجاب مواجه میشود، حجاب ظلمانی و حجاب نورانی. حجاب های ظلمانی از قبیل حرص، شهوت، ریاکاری و ... که عوام و خواصّ در حجاب بودن آن متّفق القولند و حجاب های نورانی از قبیل افراط در عبادت، پندار وصال و ... که اغلب خواصّ درگیر آن هستند. در آغاز سالک آن را حجاب نمی داند و به زعم خویش راه درست را طی می کند غافل از این اصل که هر نوری برای نور پرفروغتر از خود حجاب محسوب می شود و سالک با قانع شدن به نور ضعیف از انواع پر فروغ محروم میماند. در این تحقیق سعی شده است با چند نمونه از انواع حجاب های نورانی خواصّ از کتب معتبر ادبی- عرفانی و تفاوت آنها با حجاب های ظلمانی آشنا شویم و در می یابیم که تمام انسانها به غیر از معصومین(ع) با حجاب های کمال درگیر بودند و در نهایت پی می بریم که شاخصترین عامل رفع این موانع و حجاب ها، اخلاص در عمل و عبادت می باشد. و نیز برای رفع حجاب خواصّ علاوه بر مجاهده و سیر و سلوک سالک به عنایت خاصّ خداوندی نیازمند می باشیم.
المصادر:
فهرست منابع و مآخذ
قرآن کریم، (1390)، مترجم حسین انصاریان، تهران، واژه پرداز اندیشه، چاپ سوم.
نهجالبلاغه، (1387)، گردآوری از سیّدرضی، قم، نشر تا ظهور، چاپ سوم.
امینپور، قیصر، (1386)، دستور زبان عشق، تهران، مروارید، چاپ سوم.
انصاری، خواجه عبدالله، (۱۳۸۸)، صد میدان، تصحیح و توضیح سهیلا موسوی سیرجانی، تهران زوّار، چاپ سوم.
جوادی آملی، عبداله، (1384)، تفسیر موضوعی قرآن کریم (جلد11)، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ پنجم.
حافظ ، شمسالدّین محمّد، (1372)، دیوان غزلیّات، به کوشش خطیب رهبر، تهران، صفی علیشاه، چاپ دوازدهم.
رازی، نجمالدّین ابوبکر، (1377)، مرصادالعباد، به اهتمام محمّدامین ریاحی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم.
ری شهری، محمّد، (1383)، میزان الحکمه، قم، مؤسّسۀ فرهنگی دارالحدیث، چاپ چهارم.
رکنی، محمّدمهدی، (1370). لطایفی از قرآن، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ پنجم.
زنجانی، برات، (1370)، شرح مخزن الاسرار نظامی ، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
سروش، عبدالکریم، (1374)، اوصاف پارسایان، تهران، مؤسسۀ فرهنگی صراط، چاپ سوم.
سعدی، مصلح بن عبدالله، (۱۳۸۱)، بوستان، به کوشش خلیل خطیب رهبر و محمّدعلی ناصح، تهران، انتشارات صفی علیشاه، چاپ ششم.
صافی اصفهانی، حسن، (1383)، شوقوصال ، قم، مؤسّسۀ فرهنگی صاحبالزمان(عج)، چاپ اوّل.
عراقی، ابراهیم بن بزرگمهر، (1384)، دیوان عراقی، تهران، نشر علم، چاپ دوم.
عطّار نیشابوری، شیخ فریدالدّینمحمّد، (1386)، تذکرةالاولیا، بررسی وتصحیح از محمّد استعلامی، تهران، زوّار، چاپ شانزدهم.
فرزانفر، بدیعالزّمان، (1370)، احادیث مثنوی، تهران، امیرکبیر، چاپ پنجم.
قرائتی، محسن، (1379)، تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ دوازدهم.
قمی، عبّاس، (1388)، کلیّات مفاتیح الجنان، ترجمه موسوی دامغانی ، تهران، انتشارات قدیانی، چاپ اوّل.
کاشانی، عزالدّین محمود، (1372)، مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه، به تصحیح جلالالدّین همایی، تهران، مؤسّسۀ نشر هما، چاپ چهارم.
کلینی، محمّد بن یعقوب بن اسحاق، (1382)، اصول کافی، ترجمه جواد مصطفوی تهران، وفا، چاپ اوّل،.
کریم پسندی، کورس، (1396)، فصلنامة علمی- پژوهشی عرفانیّات در ادب فارسی، دورة 8 شمارة 31.
گوهرین، سیّدصادق، (1388)، شرح اصطلاحات تصّوف، تهران، زوّار، چاپ اوّل.
مولوی، جلالالدّین محمّد، (1379)، مثنوی معنوی، مقدّمه و تصحیح از قوامالدّین خرمشاهی، تهران، دوستان، چاپ چهارم.
نوربخش، جواد، (1373)، فرهنگ اصطلاحات تصّوف، تهران، چاپخانه 110، چاپ سوم.
هجویری، ابوالحسن علیبن عثمان، (1387)، کشف المحجوب، مقدّمه و تصحیح از محمود عابدی، تهران، سروش، چاپ چهاردهم.
همدانی، بابا طاهر، (1384)، دو بیتیهای باباطاهر عریان، به تصحیح علیرضا اسدی و خطّ مسعود فضل الهی، تهران، جمهوری، چاپ دوم.
واعظینژاد، حسین، (1381)، طهارت روح ، تهران، نشر ستاد اقامۀ نماز، چاپ یازدهم.
James, William (1958). The varieties of religious experience. Modern.
29.Library Inc. NEW YORK
_||_