تحلیل و بررسی تصویر جنسیّتی در رمان «بعد از پایان» فریبا وفی
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنفریبا رحیمی 1 , ناصر علیزاده 2 , آرش مشفقی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران.
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: زنانگی, نقدادبی, فریبا وفی, کلید واژهها: جنسیّتی, فمینیسم لیبرالی,
ملخص المقالة :
چکیده نگرش جنسیّتی یا فمینیسم، که اوّلین بار در سال 1929م. توسّط ویرجینیا و ولف بریتانیایی با کتاب اتاقی از آنِ خود بنا نهاده شد، در دورۀ معاصر، بالاخص در گسترۀ جنبش های سیاسی، ایدئولوژیکی و اجتماعی در قالب رمان، جایگاه وسیعی باز کرده و فمینیسم های رمان نویس، عمدتاً با گرایش لیبرالی، بر این باورند که جنسیّت در زندگی انسانها، عاملی تعیین کننده دارد که جایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد را شکل می دهد. فریبا وفی، به عنوان یک فمینیسم لیبرالی، و رمان نویس زن، در آثار خود، خصوصاً در رمان بعد از پایان همواره از مظلومیّتها، محدودیّتها، و تظلّم خاموشانۀ زن سخن می گوید و به طرزی زیرکانه به دفاع از او می پردازد تا جایی که شاخصه هایی همچون جزئی نگری، اطناب در کلام، نوستالژی، و ابهامی تو در تو و... در این رمان موج می زند و دو دستگاه متمایز بازنمایی زنانگی را آشکارا به نمایش میگذارد که میتوان از آن به عنوان تصویر زن سنّتی و تصویر زن مدرن تعبیر کرد که تفکّر اصلاح طلبانه در مورد زنان جامعه مشهود است و می توان آن را نمونۀ بارز یک اثر فمینیستی لیبرالی معاصر ایران دانست. در این مقاله ضمن بررسی رمان بعد از پایان فریبا وفی، به عنوان یک اثر فمینیستی ایرانی معاصر، شاخصه های اصلی آن با جریان فمینیست لیبرال مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته، و ویژگی های آن در ترازوی نقد و سنجش گذاشته می شود.
فهرست منابع و مآخذ
_||_