بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی حوزۀ «رنگ» در آثار علی محمّد افغانی و کازوئو ایشی گورو
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنساناز تقی پوری حاجبی 1 , کامران پاشائی فخری 2 , پروانه عادل زاده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: رنگ, افغانی, ایشی گورو, کلید واژهها: استعارۀ مفهومی,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ استعارههای مفهومی حوزۀ رنگ در آثار افغانی و ایشی گورو (برندۀ جایزۀ نوبل ادبی 2017)، معرّفی حوزههای مقصد، تعیین بسامد اسم نگاشتها و توصیف شباهتها و تفاوتهای استعاری حوزۀ رنگ در آثار دو نویسنده نوشته شده است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و دادههای پژوهش بر پایۀ رویکرد معناشناسی شناختی در چهارچوب باورهای نظری لیکاف و جانسون (1980) در آثار فوق مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل 48 نمونة استعارۀ مفهومی رنگ با حوزههای مقصد ایده، بخت، بیماری، ترس، خشم، زیبایی، شادی، شرم، عشق، غم و هوس این نتیجه را به دست می دهد که بسامد اسم نگاشت شرم رنگ است، در آثار هر دو نویسنده بیشتر است. شباهتها عمدتاً ناشی از فعالیّتها، تجربهها و عقاید مشابه هر دو نویسنده در کاربرد رنگ است و تفاوتها مربوط به وجود زمینههای فرهنگی عقیدتی مختلف، بافت اجتماعی و محیط جغرافیایی متفاوت دو نویسنده میباشد.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
ب: مجلاّت و نشریات
_||_