بررسی کارکرد ارتباطی و رسانهای صور خیال و آرایههای ادبی در رباعیهای جلیل صفربیگی
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخن
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور - ایران.
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور – ایران.
الکلمات المفتاحية: پیام, صور خیال, کلید واژهها: جلیل صفربیگی, آرایهها, کارکرد رسانهای و ارتباطی,
ملخص المقالة :
چکیده یکی از دگرگونی هایی که در رباعی معاصر نسبت به گذشته رخ داده، توجّه بیشتر به جنبههای رسانهای و ارتباطی این قالب کوتاه ادبی است. رباعی سرایان معاصر با عنایت به این موضوع که فرصت چندانی برای شرح و طرح مسایل گوناگون ندارند، کوشیده اند با استفاده از ظرفیّت های رسانه ای صور خیال و آرایه های ادبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و مفاهیم خــرد و کلان را به آن ها انتقال دهنــد. به این اعتبار، در مقالۀ حاضر با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی کارکرد ارتباطی و رسانه ای صنایع مذکور در رباعی های جلیل صفربیگی به عنوان یکی از برجسته ترین رباعی سرایان معاصر، بررسی و کاویده خواهد شد. او با تکیه بر صورت های خیالِ استعاره و تشبیه و آرایه های جناس، مراعات نظیر، تلمیح، تکرار و اغراق، موفّق به بازگویی و انتقال موضوعات عاشقانه، دینی و اعتقادی، احوالات شخصی، فلسفی و اندیشهای، سیاسی و اجتماعی، اخلاقی و حبّ وطن به مخاطبان خود شده است. بنابراین، صنایع ادبی در رباعی های صفربیگی بخش عمده ای از فرآیند انتقال پیام به گروه هدف را بر عهده دارند.
فهرست منابع و مآخذ
1- بهنام، مینا، (1389)، حسآمیزی: سرشت و ماهیّت، فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ 19، صص 92-67.
2- چوپانزاده، مرضیه، (1384)، بررسی آماری کارکردهای استعاره در گفتمان آموزشی، مجلّۀ نشر دانش، سال 21، شمارۀ 4، صص 17-13.
3- خلیلیجهانتیغ، مریم، (1380)، سیب باغ جان؛ جستاری در ترفندها و تمهیدات هنری غزل مولانا، چاپ اوّل، تهران: سخن.
4- رضایی جمکرانی، احمد، (1384)، نقش تشبیه در دگرگونیهای سبکی، دوفصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ 5، صص 100-85.
5- شمیسا، سیروس، (1383)، معانی و بیان، تهران: فردوس.
6- شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1366)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
7- صفربیگی، جلیل و حسنزاده، مصطفی، (1387)، مروری بر رباعی امروز، نشریۀ گزارش، سال هفتم، شمارۀ 197، ص 61.
8- صفر بیگی، جلیل ، (1389 الف)، کمکم کلمه میشوم، چاپ اوّل، مشهد: سپیده باوران.
9- __________ ، (1389 ب)، اونویسی، چاپ اوّل، مشهد: سپیده باوران.
10- _________ ، (1393 الف)، هیچ، چاپ چهارم، مشهد: سپیده باوران.
11- _________ ، (1393 ب)، گاوصندوق بر پشت مورچۀ کارگر، چاپ سوم، مشهد: سپیده باوران.
12- _________ ، (1393 ج)، انجیل به روایت جلیل، چاپ سوم، مشهد: سپیدهباوران.
13- _________ ، (1393 د)، و، چاپ چهارم، مشهد: سپیده باوران.
14- _________ ، (1393 ه)، شین، چاپ سوم، مشهد: سپیده باوران.
15- _________ ، (1394)، سونات بلوط، چاپ چهارم، مشهد: سپیده باوران.
16- قیطاسی، سبحان و اسدی، فاضل، (1392)، بررسی تطبیقی صدای زن در نمایشنامۀ تاجر ونیزی از و. شکسپیر و اشعار جلیل صفربیگی، دوفصلنامۀ پژوهشهای ادبیّات تطبیقی، دورۀ 1، شمارۀ 2، صص 69-53.
17- لوریا، الکساندر رومانویچ، (1391)، زبان و شناخت، ترجمۀ حبیبالله قاسمزاده، چاپ سوم، تهران: ارجمند.
18- مختارعمر، احمد، (1386)، معنا شناسی، ترجمۀ حسین سیّدی، چاپ دوم، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
19- وحیدیان کامیار، تقی، (1379)، بدیع از دیدگاه زیباییشناسی، تهران: دوستان.
20- هال، رابرت اندرسن، (1391)، زبان و زبانشناسی، ترجمۀ محمّدرضا باطنی، چاپ چهارم، تهران: علمی و فرهنگی.
21- یول، جورج، (1389)، کاربردشناسی زبان، ترجمۀ دکتر محمّد عموزاده مهدیرجی و دکتر منوچهر توانگر، چاپ چهارم، تهران: سمت.
_||_