مدیریت استراتژیک دانش در سازمان با رویکرد تکنولوژی اطلاعات
الموضوعات : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
1 - عضو هیئت علمی (دانشیار) گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: دانش, مدیریت دانش, تسهیم دانش, دانش هوشمند, تکنولوژی اطلاعات, مدیریت استراتژیک دانش,
ملخص المقالة :
یکی از دغدغههای فکری مدیران سازمانهای موفق، رشد نیروی انسانی آنها است. سازمان برای بسترسازی تفکر توسعهمحوری افراد خود باید توجه داشته باشد که چقدر در رشد نیروی انسانی خود گام برداشته است که اهمیت این مطلب باید برای مدیران سازمان جا بیافتد. زیرا این مسئله هنوز دغدغه فکری آنها نشده و بسیاری از سازمانها، افراد نامناسب را بدون آمادگی و مهارتهای لازم را در کارها گماردهاند. از طرفی ممکن است افراد توانمند باشند اما چند شغله بودن مدیران و پرداختن به مشاغل فرعی، جزیی و روزمره باعث شده تا آنها نتوانند به امر توسعه و آموزش نیروی انسانی خود بپردازند چون بر اساس انقلاب تکنولوژیکی اطلاعاتی، زبان رفتاری مدیریت در جهان تغییر یافته است. مثلاً امروز دیگر کار به معنای انجام فعالیت در سازمانها نیست بلکه به معنای انجام فعالیتها برای بهتر کردن کار است. آن دیگر به معنای شرح وظایف نیست بلکه به معنای فرصتی دیگر است زیرا مهمترین تغییراتی که در مفاهیم مدیریتی رخ داده، تغییر در رابطه مدیر و زیر مجموعه او است. امروزه تفکر سنتی رئیس و مرئوس دیگر منسوخ شده و بحث همکاری مطرح است که در چنین فضایی متعادل اگر به توسعه منابع انسانی و همافزایی اندیشه شود، یادگیری معنا مییابد.
_||_