بررسی تأثیر مدیریت دانش در خلاقیت کارکنان شرکت گاز شهرستان ارومیه
الموضوعات : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
طاهره دانش فر
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی المیزان، تبریز، ایران.)
اسداله خدیوی
2
(استادیار دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.)
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, دانش پنهان, دانش آشکار, خلاقیت,
ملخص المقالة :
سازمانها برای باقی ماندن در رقابت، با تغییرات محیط نوآوری، پاسخگویی به تقاضاهای بازار، ارتقای افراد و ظرفیت هایشان و حفظ ارتباطات مناسب با فراهم کنندگان، مشتریان و شرکا، به مدیریت دانش نیاز دارند مدیریت دانش سبب دسترسی به تجارب، دانش و مهارت هایی می شود که در مجموع توانایی های جدید، قدرت اجرای عملیات بیشتر، تشویق خلاقیت و نوآوری، شیوة به کار بردن بهتر دانش موجود سازمان و استفادة بهتر از دانش در فرایند تجارت روز به روز را در سازمان ایجاد می کنند. در تحقیق حاضـر سعی شد تاثیر مدیریت دانش در خلاقیت کارکنان شرکت گاز بررسی شود. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکت گاز بود و از پرسشنامه برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شد. تعداد 186 پرسشنامه از نمونه آماری جمع آوری شد. برای بررسی تائید یا عدم تائید فرضیات و برازش کلی مدل از آزمون ها، تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس این آزمون ها و از نرمافزار PLS استفاده شد و نیز با استفاده از سه معیار R2، اعداد معناداری T (T-values) ومعیارGOF فرضیات و مدل ارزیابی شد. همچنین از آمار توصیفی و استنباطی نیز استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که مدیریت دانش در خلاقیت کارکنان تاثیر مثبت دارد.
_||_