بررسی و تعیین نحوهی ارتباط قابلیتهای خرید سبز با عملکرد اقتصادی و زیستمحیطی با در نظر گرفتن اندازه شرکت بهعنوان عامل تعدیلگر: موردمطالعهای شرکتهای تولیدی محصولات ارگانیک در استان گیلان
مریم دانشمندمهر
1
(
گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
)
مجید بهرامخو
2
(
گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
)
الکلمات المفتاحية: اندازه شرکت, عملکرد زیست محیطی, عملکرد اقتصادی, قابلیت خرید سبز,
ملخص المقالة :
عملکرد اقتصادی یکی از مهمترین عوامل جهت دستیابی به مزیت رقابتی در بازار محصولات تولیدی بوده است در سالهای اخیر توجه به افزایش استفاده از محصولات ارگانیک شده است. و بخشی از بازار مصرفی معطوف به این موضوع است.این تحقیق براساس نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر 80 شرکت تولیدی محصولات ارگانیک در استان گیلان هستند.روش نمونه برداری در تحقیق حاضر، نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس بوده است. 69 شرکت به عنوان نمونه از طریق فرمول کوکران برای جامعه محدود به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری از نرم افزارهایSPSSواس مارت پی ال اس دو استفاده شد. فرضیه های تأیید شده عبارتند از ( تأیید رابطه بین قابلیتهای خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید رابطه بین عملکرد محیطی باعملکرد اقتصادی، تأیید نقش اندازه شرکت به عنوان عامل تعدیلگر در رابطه بین قابلیتهای خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید نقش اندازه شرکت عامل تعدیلگر در رابطه بین قابلیتهای خرید سبز با عملکرد اقتصادی، تأیید رابطه بین قابلیتهای عملیاتی خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید رابطه بین قابلیتهای پویای خرید سبز با عملکرد محیطی، تأیید رابطه بین قابلیتهای پویای خرید سبز با عملکرد اقتصادی) است.
_||_