طراحی مدل عوامل میانجی گری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانشآموزان هنرستانهای کاردانش استان گیلان
الموضوعات :عزت اله مرادی 1 , اصغر نخستین گلدوست 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریتآموزشی،واحد اردبیل،دانشگاهآزاد اسلامی،اردبیل، ایران،
2 - استادیار،گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران.*نویسنده مسئول
3 - دانشیار،گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران،
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, دانش کارآفرینی, عوامل میانجیگری, انتقال باورکارآفرینی, کاردانش,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل عوامل میانجی گری در انتقال باورهای کارآفرینی به دانشآموزان هنرستانهای پسرانه کاردانش استان گیلان می باشد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بوده و بصورت کیفی و کمی به بررسی مولفه های مورد نظر پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 34 نفر از کارشناسان فنی اداره آموزش و پرورش استان گیلان در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که تعداد 20 نفربصورت هدفمندبعنوان نمونه انتخاب شدند و داده های مربوطه به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و سپس در بخش کمی از 251 نفر از مدیران و هنرآموزان هنرستان ها به کمک جدول مورگان تعداد 148 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده برای جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق حاضر در بخش کیفی بصورت کدگذاری از نرم افزار (MaxQDA) و در بخش کمی بصورت معادلات ساختاری از نرم افزار (Smart PLS 2.0) استفاده شد.یافته های این تحقیق نشان داد عوامل میانجی گری شامل مولفه هایی از جمله جنسیت، سن، محتوی اجتماعی، محتوی کارآفرینی و رشته تحصیلی می تواند در انتقال الگوی باور کارآفرینی به دانش آموزان بسیار موثر واقع شوند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در جوامع کارآفرینیمحتوی اجتماعی درس برای فرد مهم است. ایجاد و تقویت ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای کارآفرینانه، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ سازی کسب و کار، از مولفه های اصلی رویکرد دولت ها در توسعه کارآفرینی است.
_||_