بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران: تجربه زیسته مدیران مدارس متوسطه
الموضوعات :مریم علیقلی زاده مقدم 1 , سعید مذبوحی 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاداسلامی، اردبیل، ایران.
2 - گروه اموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی .تهران ،ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل ،دانشگاه ازاد اسلامی ،اردبیل ،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, تسهیم دانش, تجربه زیسته,
ملخص المقالة :
این پژوهش که با هدف بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران انجام شده است، از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده نموده است. لذا با 20نفر از مدیران مدارس متوسطه تهران به شکل هدفمند تا مرز اشباع نظری مصاحبه شد. نتایج بدون دستکاری ذهنی و کاملا مستقل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت پس از تحلیل محتوای مصاحبه، نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی تهیه شد .10کد باز وکدهای محوری شامل چهار مقوله ( تسهیل استفاده از دانش سازمانی توسط کارکنان، ارسال گزارشات زمان بندی شده برای ذی نفعان، برخورداری از مخازن داده و فرمهای متنوع برای نشر دانش،برخورداری از کنفرانسها، سخنرانیها و جلسات متعددی در زمینه نشردانش) استخراج شد هر یک از این کدها در بردارنده نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آن ها پرداخته می شود. برای رسیدن به تسهیم دانش باید افرادی که دانش خود را به اشتراک می گذارند را در واحدهای مختلف در سازمان قرارداد و از تکنیک های تغییر برای دستیابی به اهداف استفاده نمود .در نهایت باید به خاطر داشت که فرهنگ، در ساختار دست به دست خواهد چرخید.
_||_