شناسایی ویژگیهای برنامه درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی
الموضوعات :فریدون رمضی 1 , کامران شیوندی چلیچه 2 , الهه امینی فر 3 , علیرضا عصاره 4
1 - دانشجوی دوره دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - استادیار،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران: (نویسنده مسئول) ksheivandi@gmail.com
3 - دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجائی تهران، ایران
4 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران:
الکلمات المفتاحية: محیط آموزشی, مسألهمحور, سؤال چالشبرانگیز, نظارت مستمر,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامهی درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکتکنندگان 19 نفر بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگیهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش دادهها استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگیهای اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری شناسایی شدند. در بخش دلفی فازی نیز تمامی ویژگیها با کسب مقدار فازی زدایی شده بیشتر از 7/0 تأیید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگیهای شروع تدریس با سؤال چالشبرانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانشآموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبهها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگیها داشتهاند. پیشنهاد میگردد ویژگیهای چهار مؤلفه برنامه درسی به عنوان راهنما در فرایند یاددهی _ یادگیری و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی استفاده گردد.
_||_