اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی
الموضوعات :فاطمه یوسفی 1 , محمد نوریان 2 , مرتضی سمیعی زفرقندی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
الکلمات المفتاحية: دوره ابتدایی, اعتبارسنجی, برنامه درسی تلفیقی, بازیهای بومی محلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی، به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن شامل؛ آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد بود. حجم نمونه 200 نفر تعیین شد که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سؤالات پرسشنامه با محاسبه شاخص روایی صوری محتوا (CVR و CVI) انجام گرفت. پایایی سؤالات پرسشنامه نیز از طریق اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. داده های گردآوری شده با بکارگیری نرم افزارهای 22- Spss وSmart PLS-3 و با آزمون های، حداقل مربعات جزئی و تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل شد. در مرحله ارزیابی بیرونی یا مدل اندازه گیری، روایی مدل با محاسبه روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی مدل، با شاخص های پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ، سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مدل درونی (ساختاری) نیز با محاسبه ضرایب معناداری Z (مقادیرt) ، شاخص استون-گیسرQ2 و ضریب تعیینR2 ، ارزیابی و تأیید شد. در بررسی برازش کلی مدل،60/0=GOF و205/0= SRMR بود که نشان میدهد، مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. بنابراین با اطمینان می توان گفت که الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی از اعتبار بالایی برخوردار است.
_||_