بررسی میزان توجه کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به مولفه های تربیت بین نسلی
الموضوعات :
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, دوره ابتدایی, کتب مطالعات اجتماعی, تربیت بین نسلی,
ملخص المقالة :
جایگاه بین نسلی بیانگر موقعیت اجتماعی یک نسل است که آن را با افراد نسل دیگر متفاوت می کند. به عبارتی، تجربه های تاریخی، اختراعات، تحولات شگرف و مسائل ازایندست که در زندگی یک نسل رخ می دهد ذهنیت متمایزی درون آن نسل شکل می دهد که الزاماً با ذهنیت نسل های قبل و بعد از آن هماهنگ نیست. هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت بین نسلی در دوره ابتدایی بود. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بود؛ حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند کتاب مطالعات اجتماعی (پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم) انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها سیاهه تحلیل محتوا بود که از طریق مطالعه حوزه تربیت بین نسلی و بررسی مطالعات پیشین تدوین گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از فراوانی، درصد و روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته ها نشان داد که از بین ده شاخص که بر اساس آنها به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پرداخته شد، بیشترین ضریب اهمیت (1799/0) و بار اطلاعاتی (327/1) به ارزشهای خانوادگی و اولویت دوم به ارزشهای اجتماعی با ضریب اهمیت (17069/0) و بار اطلاعاتی (259/1) است. اولویت سوم ارزشهای اقتصادی، اولویت چهارم ارزشهای هنری، اولویت پنجم ارزشهای بینالمللی شدن، اولویت ششم ارزشهای ملی، اولویت هفتم ارزشهای علمی، اولویت هشتم ارزشهای دینی، اولویت نهم ارزشهای سیاسی و اولویت دهم ارزشهای فردی است.
_||_