کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :
فرشید خانجانیان
1
(دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
نادر قلی قورچیان
2
(2. استاد، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول))
کامران محمد خانی
3
(. دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
پریوش جعفری
4
(4. دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: خرد, دانشگاه آزاد اسلامی, پداگوژی, خرد پداگوژیکی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل زمینه ای و مداخله گر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو، با بهره گیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریه ی داده بنیاد استراوس و کوربین(2007) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda برای تجزیه و تحلیل داده ها، واکاوی عوامل زمینه ای و مداخله گر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با ۱۶ نفر از صاحب نظران و مدیران آموزش عالی دارای تجارب زیسته ی مرتبط و بهره جویی از شیوه ی نمونه گیری هدفمند نظری و گلوله برفی (زنجیره ای) تا دستیابی به نقطه ی اشباع نظری گردآوری گردیده است. یافته های پژوهش به شناسایی عوامل زمینه ای (ساختار نظام آموزش عالی، فرهنگ دانشگاهی، دانشگاه سازگارشونده، رهبری هوشمند دانشگاهی و دانش پداگوژیکی) و مداخله گر (ویژگی های شخصیتی، اهداف متناقض، پیچیدگی شناختی دانشگاهی، اینرسی دانشگاهی، رفتار تسهیم دانش در آموزش عالی و شایستگی های مورد نیاز) ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد منجر گردید
_||_