طراحی الگوی تصمیمگیری راهبردی مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران
الموضوعات :فرشته نیک پور سردهائی 1 , اسفندیار دشمن زیاری 2 , فیروز کیومرثی 3 , زهره اسمعیل زاده 4 , لیلا شریفیان 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران. نویسنده مسئول،
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
4 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
5 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: تصمیمگیری, مدیران, آموزش و پرورش, تصمیمگیری راهبردی,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی، همچنین مدیران مناطق آموزش و پرورش بودند که با 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در بخش کمی با فرمول کوکران تعداد 120 نفر از مدیران کل و معاونین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه با روش Cvr تأیید شد و آلفای کرونباخ با ضریب 802/0 پایایی بالای پرسشنامه را نشان داد. تحلیل محتوای کیفی با نرم افزار MAXQDA12 انجام شد. برای معادلات ساختاری از نرم افزار smart pls3 و برای تعیین اعتبار الگو از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. بر اساس نتایج در بخش کیفی 10 بعد، 23 مؤلفه 98 شاخص شناسایی گردید. نتایج آزمون t (01/0< P)، بارهای عاملی و ضرایب معناداری به دست آمده، حاکی از آن است که کلیه ابعاد الگوی تصمیم گیری راهبردی مورد تأیید می باشند.
_||_