تأثیر کاربرد شبکه ملی مدارس ایران (رشد) بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
1 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. taghvaeeyazdi@iausari.ac.ir
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, انگیزه پیشرفت تحصیلی, واژگان کلیدی: شبکه رشد,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف کلی از پژوهش حاضر، تاثیر استفاده از شبکه رشد بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان ساری است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، جزو پژوهش های شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری آن را همه دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 6478 نفر تشکیل می دهند که به دلیل شبه آزمایشی بودن پژوهش، تعداد 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری تصادفی– خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه خلاقیت تورنس (1959) با 60 سوال و چهار بعد (سیالی، بسط و گسترش معنایی، ابتکار و انعطاف پذیری) و پرسش نامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) با 29 سوال استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان امر رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه خلاقیت 766/0 و پرسش نامه انگیزه پیشرفت 779/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) و تحلیل کواریانس تک متغیره (آنکوا) استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از شبکه رشد، بر روی افزایش خلاقیت و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان ساری تاثیر معناداری دارد. همچنین استفاده از شبکه رشد، بر افزایش ابعاد خلاقیت (سیالی، بسط و گسترش معنایی، ابتکار و انعطاف پذیری) نیز تاثیر معناداری دارد.
_||_