اثربخشی آموزش هنر مبتنی برتـدریس مشـارکتی، بدیـعه پـردازی و بارشمغزی بر تربیت هنری دانـش آموزان
الموضوعات :اسماعیل کاظم پور 1 , سعیده جمالی گشتی 2 , محمد جمالی 3 , حمید رضا فدایی چافی 4
1 - 1. دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
kazempour.edu@gmail.com(*نویسنده مسئول):
2 - . دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
3 - کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: روش تدریس, تربیت هنری, واژگان کلیدی: آموزش هنر,
ملخص المقالة :
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هنر مبتنی بر سه روش تدریس مشارکتی، بدیعه پردازی، و بارش مغزی بر تربیت هنری دانش آموزان پایۀ هشتم بود که به روش شبه آزمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پایۀ هشتم شهرستان رامسر می شوند که از این تعداد 60 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه تربیت هنری تن تز با پایایی محاسبه شدۀ (088/0) پاسخ دادند.داده های حاصل از این پژوهش، با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بین میزان تربیت هنری دانش آموزانی که تحت آموزش هنر مبتنی بر روش تدریس مشارکتی، بدیعه پردازی، و بارش مغزی قرار گرفته اند، تفاوت معنادار وجود دارد. هر یک از سه روش تدریس، بر مؤلفه های تربیت هنری نیز تأثیر جداگانه و متفاوت دارند. بدین صورت که روش تدریس مشارکتی، با میانگین (98/2) بیشترین تأثیر را بر تربیت هنری داشته است و روش تدریس بارش مغزی، با میانگین (95/2) و روش تدریس بدیعه پردازی، با میانگین (89/2)هم به ترتیب بر تربیت هنری مؤثر بوده اند. آموزش هنر مبتنی برتـدریس مشـارکتی، بدیـعه پـردازی و بارش مغزی بر تربیت هنری دانـش آموزان، در 8 جلسۀ 90 دقیقه ای اجرا شد. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که به حوزۀ تولید هنری، در برنامۀ درسی موجود آموزش هنر در دورۀ راهنمایی (متوسطه اول) تحصیلی پرداخته شده است. در حالی که به حوزه های نقد هنری، تاریخ هنری، زیبایی شناسی، در برنامۀ درسی موجود آموزش هنر دورۀ راهنمایی تحصیلی توجه چندانی نشده است.
_||_