مقایسه اثربخشی آموزش فنون اسکمپر و تریز بر خلاقیت دانش آموزان
الموضوعات :
سعید نجارپور استادی
1
,
مریم زیرکپور نامی ور
2
1 - استاديار گروه روان شناسي ،دانشگاه ازارد اسلامي،شبستر ،ايران
2 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, اسکمپر, تریز,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فنون اسکمپر و تریز بر خلاقیت دانشآموزان پسر دورة دوم متوسطه ناحیة یک آموزش و پرورش شهرشبستر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود و نمونهگیری در مرحله اول به روش تصادفی طبقه ای با انتخاب 6 مدرسه و سپس انتخاب تصادفی ساده 6 دانش آموز از هر مدرسه انجام شد. بر این اساس برای همتاسازی گروهها از لحاظ هوشی، آزمون هوش ریون در مورد آنها اجرا گردید. سپس از بین دانشآموزانی که هوشبهر آنها بین 100 تا 115 بود به طور تصادفی، آزمودنیهای دو گروه آزمایش (اسکمپر و تریز) و گروه کنترل، به تعداد 12 نفر جایگزین شدند. برای بررسی خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد. نمرات اولیة هر سه گروه به عنوان پیشآزمون در نظر گرفته شد. گروه اول به مدت هشت جلسة 75 دقیقهای تحت آموزش فنون اسکمپر و گروه دوم به همان نحو تحت آموزش فنون تریز قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، مجدداً پرسشنامه خلاقیت در مورد آزمودنی ها اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، بین میانگین نمرات سه گروه در پس آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد (0005/0< P 240/5=2و32F). بررسی میانگین-های تعدیل شده نیز نشان از اثر بخشی آموزش فنون اسکمپر در مقایسه با آموزش فنون تریز داشت. بنابر این میتوان اظهار داشت که آموزش فنون اسکمپر بر افزایش خلاقیت دانشآموزان تأثیر داشته است، اما آموزش فنون تریز، بر خلاقیت آنان اثربخش نبود.