شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی راهبران آموزشی وتربیتی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, رهبران آموزشی, رهبری و نظارت اثربخش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی راهبران آموزشی انجام شده روش از نظر اهداف کاربردی از لحاظ ماهیت ونوع مطالعه تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت آموزشی که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. برای بررسی روایی یافته ها از روشهای همسوسازی منابع داده ها و خود بازبینی محقق و به منظور تعیین پایایی، روش توافق بین دو کدگذار به کار گرفته شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا و کدگذاری باز ومحوری استفاده شد.. براساس نتایج حاصل عوامل موثر بر اثربخشی راهبران آموزشی در 8 عامل خلاصه شدند: 1- ویژگیهای فردی و شخصیتی راهبر 2- نظارت و راهنمایی 3- دانش فنی و مهارتی راهبری 4- جو سازنده و مشارکتی مدرسه 5- ایجاد انگیزش و حمایت از همکاران 6- ارتباط موثر 7- رشد و توانمندسازی همکاران 8- شرایط محیطی و اقتضایی مدرسه. می باشند.بنابراین افرادی که به دنبال نظارت و راهبری اثربخش در آموزش و پرورش هستند باید این عوامل را بیشتر مد نظر قرار دهند.
_||_