تحلیل ابعاد رهبری تجاری سازی دانش در ارتقاء بهره وری کارکنان
الموضوعات :نبی مصطفی زاده 1 , جواد کیهان 2 , محمد حسنی 3 , مریم سامری 4
1 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی ، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه علوم تربیتی- استاد یار دانشگاه آزاد واحد ارومیه
3 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران . استاد و عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه
4 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: بهره وری, دانش, رهبری, تجاری سازی,
ملخص المقالة :
در سازمانها عوامل متعددی زمینه ساز تحقق بهره وری منابع انسانی بوده، که یکی از آنها مهارتها و سبکهای رهبری تجاری سازی دانش می باشد. شناسایی ابعاد این نوع از رهبری و تحلیل تاثیر آن بر بهره وری کارکنان می تواند برای مدیران و سیاستگزاران دانشگاهی راهگشا باشد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد رهبری تجاری سازی دانش و بررسی تاثیر آن بر بهره وری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود و روش این پژوهش ازنوع ترکیبی (کیفی وکمی )میباشد. در مرحله کیفی 21 نفر از خبرگان تجاری سازی دانش به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند، مدل پژوهش طراحی گردید. در بخش کمی ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد، روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و متخصصان تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آزمون الفای کرونباخ تعیین شدکه در همه متغیرها بالای 7/. بدست آمد. بر اساس یافته های این پژوهش رهبری تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد تبریز شامل پنج بعد؛ مدیریت کوانتومی، ظرفیت آموزش و پژوهش، یادگیری سازمانی، مزیت رقابتی و هوش سازمانی می باشد. با توجه به مدل به دست آمده در این پژوهش، به طور کلی رهبری تجاری سازی دانش، در مجموع 0.53 از واریانس بهرهوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را پیش بینی میکند
_||_