تدوین استانداردهای عملکرد اعضای هیأتعلمی و ارائه الگوی مناسب مبتنی بر نظریه داده بنیاد
الموضوعات :معصومه میرزاخانی 1 , امیرحسین محمودی 2 , مریم مصلح 3
1 - مدیریت آموزشی ، گروه علوم انسانی و مدیریت ، تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار رشته ریاضی کاربردی ، گروه مدیریت ،دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ،تهران ،ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, اعضای هیأتعلمی, کلید واژگان: استاندارد,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه الگوی استانداردهای عملکرد اعضای هیأتعلمی است. تا به ایجاد سیستم استانداردها در عملکرد دست یابد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها، آمیخته و نوع مطالعه در بعد کیفی، " داده بنیاد" با رویکرد نظاممند است و در بعد کمی پیمایشی است. حجم نمونه کیفی 15 نفر از مدیر گروههای آموزشی و نمونهگیری هدفمند و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند است. در بخش کمی 30 نفر از اعضای هیئتعلمی شرکت نمودند که نمونهگیری بهصورت تصادفی انجام شد و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخت بود. این پژوهش: پس از تحلیل مصاحبه ها و تعاریف نظری به مدل پارادایمی دست یافت. این موضوع در پی مدیریت عملکرد به انتظارات می پردازد، انتظاراتی که ابزار تأمین آن، شایستگی ها هستند. در زمینه ای از نیم رخ های شغلی، استانداردهای ایزو مدیریت منابع انسانی و مدل های شایستگی، درحالی که شرایط مداخله گر مانند دستورالعمل ها و سیاست گذاری های خرد و کلان، می توانند شاخص ها را تحت تأثیر قرار دهند. سپس مقوله های حاصل از کدهای باز، محوری و انتخابی و زیر مؤلفه های آن ها و راهبردهای پژوهش و پیامدهای اجرای این الگو در عملکرد شکل گرفت. سه مؤلفه اصلی و دوازده شاخص شناسایی شد. رتبهبندی شاخصها به ترتیب: در بعد ارائه خدمات مشاورهای: مؤلفههای شایستگی روابط خارجی، میان فرهنگی، خلاقیت و نوآوری و فناوری، در بعد پژوهش: شایستگی ارتباطی، فناوری نوین، نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی و شایستگی شناختی و در بعد آموزش: کیفیت تدریس، شایستگی معنوی، روانشناختی و مدیریتی رتبهبندی شدند.
_||_