مفاهیم و مقولههای الگوی راهبر شایسته در مدارس چندپایهی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران
الموضوعات :نورمحمد سلطانی 1 , محمدرضا ربیعی مندجین 2 , محمد حکاک 3 , مینا جمشیدی اوانکی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(عهده دار مکاتبات).
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی, کلاس چندپایه, الگوی شایستگی, راهبر,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ که در دو مرحلهی کیفی و کمی صورت گرفته است. در مرحلهی اول، پژوهش کیفی مبتنی بر نظریهی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، با 21 مشارکتکننده از متخصصان، درمجموع به مدت 1044 دقیقه، مصاحبهی عمیق انجامگرفته و برای تحلیل مصاحبهها از روش تئوری داده بنیاد استفادهشده است. در کل ۶۸۴ کدباز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، ۱۱۲ مفهوم پایه استخراج شد. در مرحلهی بعد، مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در ۲۲ مقولهی انسجام بخش طبقهبندی شدند. در مرحلهی دوم، پژوهش کمی با تهیهی پرسشنامه محقق ساخته شامل 112 پرسش تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه است. این سؤالات در قالب 22 سازهی فرعی و 6 سازهی اصلی طبقهبندیشدهاند؛ با روایی و پایایی بالا. آلفای کرونباخ تمامی متغیرها، بزرگتر از 7/0 بوده و پرسشنامهی نهایی با نمونه 311 نفر از بین راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستایی و عشایری توزیع شد. دادههای خام بهدستآمده از جامعهی آماری با استفاده از تکنیکهای آماری مناسب، نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و الگوی مفهومی تحقیق به تأیید نهایی رسیده است.
_||_