ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی
الموضوعات :حمیده برومند 1 , امید ونداد 2 , احمد اکبری 3 , تورج فلاح 4
1 - 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, رهبری تحول آفرین, رهبری حمایتی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحولآفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی آ.پ انجام شده است. نخست جهت شناسایی وضع موجود از روش پیمایشی استفاده شد و سپس به منظور پیشبرد پژوهش پرسشنامه بین نمونهآماری توزیع گردید. جامعه-آماری پژوهش حاضر را تعداد431 نفراز معاونان پژوهشی مدارس منطقه تبادکان شهر مشهد تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد205 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. نتایج حاصل از ارزیابی مقادیر آزمون T نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفههای مورد بررسی و متغیر رهبری تحولآفرین در اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد کاملا معنادار میباشد و در بین مولفه های اصلی مورد بررسی، مولفه ویژگی های آرمانی با بار عاملی 0.94 دارای بیشترین تبیینکنندگی در رابطه با نقش رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد می باشد.
_||_