بررسی اثر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی مؤسسات آموزش عالی
الموضوعات :ویدا شمس نصرتی 1 , مجتبی معظمی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, کیفیت آموزش, سیستم آموزش مجازی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که کیفیت آموزش تا چه اندازه بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر دارد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد که در حال حاضر تعداد 570 نفر بوده و تعداد 230 اعضای هیأت علمی با استفاده از فرمول محاسبه نمونه کوکران (1977) و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت آموزش محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد سیستم آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1395) و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی جنسیت، تحصیلات و سن و به تفکیک شاخص های میانگین، میانه، انحراف معیار، دامنه تغیرات و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی اسپیرمن و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 26 استفاده می گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد، کیفیت آموزش (روش های تدریس و کیفیت یادگیری، محیط آموزشی غنی شده، یادگیری الکترونیکی و نحوه تدریس اساتید و استراتژی برای آموزش) بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر مثبت و معنادار دارد.
_||_