بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران)
الموضوعات :پرستو خسروی 1 , ستاره سپهری 2 , فاطمه حمیدی فر 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه روانشناختی, تعالی سازمانی, رهبری تحولآفرین,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران به تعداد 600 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 234 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحول-آفرین باس و آولیو (2000)، سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷)، تعالی سازمانی دمینگ (1979) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (رهبری تحولآفرین برابر 92/0 سرمایه روانشناختی برابر 91/0 تعالی سازمانی برابر 89/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرمافزار Spss26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی آموزشوپرورش رابطه وجود دارد. همچنین نشان داد بین ابعاد رهبری تحولآفرین (ملاحظهفردی، ترغیبذهنی، انگیزش الهامبخش و نفوذ آرمانی) با تعالی سازمانی و بین ابعاد سرمایه روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی) با تعالی سازمانی رابطه وجود دارد.
_||_