ارتباط میان کارآیی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی و مدیریت سود واقعی
الموضوعات :
محدثه عابدینی
1
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
بهمن بنی مهد
2
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
مهدی مرادزاده فرد
3
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
اعظم شکری چشمه سبزی
4
(گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.)
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود واقعی, کارایی مدیریت, جریان نقد عملیاتی, واژههای کلیدی: تحلیل پوششی دادهها,
ملخص المقالة :
چکیدهمدیریت واحد تجاری همواره باید به دنبال فرصتهایی باشد تا ارزش شرکت را افزایش دهد. بدون ایجاد وجوه نقد کافی، نمیتوان محصولات جدید تولید نمود و به فروش رساند، از این رو، ارزش شرکت بدون ایجاد وجوه نقد عملیاتی کافی بهبود نمییابد. بنابراین، هدف این پژوهش آن است تا در راستای اهداف گزارشگری مالی، کارایی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی را بر اساس تحلیل پوششی دادهها اندازهگیری نماید و سپس رابطه میان نمره کارایی را با مدیریت سود واقعی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق شامل 550 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از این تعداد 120 شرکت به عنوان نمونه تحقیق به روش حذف سیستماتیک انتخاب شدهاند. مبانی نظری و دادههای پژوهش طبق مطالعات کتابخانهای جمعآوری شده است. برای تحلیلهای آماری از رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد کارایی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی طی دوره پژوهش، روندی نزولی است. همچنین کارایی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی رابطهای منفی و معنیدار با مدیریت سود واقعی دارد.
فهرست منابع
_||_