بررسی ارتباط بین هزینه نمایندگی و مدیریت سود با تاکید بر نقش میانجیگری مسئولیت اجتماعی
الموضوعات :کاوه پرندین 1 , طیبه جمشیدی 2 , شهریار پورشاد 3 , سمیه حسینی عقدایی 4
1 - استادیار، دانشگاه پیام نور
2 - استادیار، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی باختر، ایلام،ایلام ،ایران
3 - کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
4 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران
الکلمات المفتاحية: هزینه نمایندگی, مدیریت سود, مسئولیت اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین رابطه بین هزینه نمایندگی و مدیریت سود با میانجیگری مسئولیت اجتماعی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1396 الی 1401 بوده و تعداد 188 شرکت بعنوان نمونه انتخاب گردید. روش انجام پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش کمی از نوع همبستگی است. جهت آزمون فرضیه های پژوهش با روش مطالعات سازمانی به کمک نرم افزار ایویوز نسخه نسخه 12 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین هزینه نمایندگی و مدیریت سود رابطه معنادار و مثبت و هم-جهت وجود دارد. بین مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت سود رابطه منفی و معکوس وجود دارد. مسئولیت اجتماعی شرکت نقش تعدیلی منفی و معناداری بر رابطه بین هزینه نمایندگی و مدیریت سود دارد. همچنین بین مسئولیت اجتماعی شرکت و هزینه نمایندگی رابطه معناداری منفی وجود دارد. نتایج حاصل از این پژوهش مطابق با دیدگاه رفتار فرصت طلبانه مدیریتی نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکتها و مدیریت سود رابطه مثبتی داشته و افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت موجب افزایش مدیریت سود میگردد. علاوه بر این، اتخاذ و اجرای استراتژیهای مسئولیت اجتماعی میتواند توسط مدیرانی که منافع شخصی خود را دنبال میکنند تا پروژههای غیرانتفاعی را انجام دهند، مورد سوء استفاده قرار گیرد. نقش نظارتی مسئولیت اجتماعی توسط نظریه مدیریت خوب پشتیبانی می شود به این ترتیب، سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی ارتباطات اساسی سهامداران از جمله ارتباطات اجتماعی و کارکنان را بهبود می بخشد.