مقایسه رتبهبندی شرکتهای کارگزاری براساس شاخصهای بازاریابی رابطهمند و رتبهبندی سازمان بورس (رویکرد تلفیقیRM و MADM فازی)
الموضوعات :مصطفی قاضی زاده 1 , سعید صفری 2 , ابراهیم محمدی 3 , مهدی سمیع زاده 4
1 - استادیار گروه مدیریت دانشگاه شاهد
2 - استادیار، گروه مدیریت دانشگاه شاهد
3 - کارشناسی ارشد بازاریابی بین الملل، دانشگاه شاهد
4 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ،دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, بازاریابی رابطه مند, رتبه بندی کارگزاری ها, تصمیم گیری چند معیاره,
ملخص المقالة :
باتوجه به اهمیت رتبه بندی شرکت های کارگزاری برای مشتریان، این مقاله به تحلیل تأثیر شاخص های بازاریابی رابطه مند[i] در رتبه بندی شرکت های کارگزاری پرداخته و نتایج بدست آمده را با نتایج حاصل از رتبه بندی شرکت های کارگزاری توسط سازمان بورس اوراق بهادار مقایسه می نماید. بدین منظور، درمرحله ی نخست هفت شاخص از شاخص های بازاریابی رابطه مند که از نظر خبرگان بیشترین تأثیر را در رتبه بندی و ارزیابی عملکرد کارگزاری ها دارند از میان مجموعه شاخص های استخراج شده از تئوری و مدل های بازاریابی رابطه مند شامل اعتماد مشتری به سازمان، تعهد سازمان به مشتری، همدلی با مشتری، منافع مالی، شایستگی سازمان، مدیریت تعارضات، ارتباطات و منافع مالی از طریق پرسشنامه مشخص گردید. جامعه آماری تحقیق از دو بخش تشکیل می گردد: شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار و مشتریان شرکت های کارگزاری در شهرهای تهران و اصفهان که حداقل دو بار از خدمات ارائه شده ی شرکت های کارگزاری استفاده نموده اند. داده های تحقیق از یک نمونه ی 378 نفری از میان مشریان کارگزاری ها و20 نفر از خبرگان بازار سرمایه جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، اصلی ترین معیارهای مؤثر بر بازاریابی رابطه مند، در قالب پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته و سپس از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی[ii] و تاپسیس فازی[iii] الگوریتم رتبه بندی شرکتهای کارگزاری طراحی و رتبه بندی صورت گرفت. آزمون همبستگی بین رتبه ها نشان دهنده وجود همسویی و همبستگی مستقیم میان دو ابزار است.